DEVELOPMENT OF INTERNATIONAL MARKETING UNDER GLOBALIZATION CHALLENGES

Keywords: globalization, world economy, international business activity, international competition, international marketing strategy, information support of international marketing research

Abstract

The article is devoted to the study of the peculiarities of the use of international marketing as a comprehensive tool for achieving strategic goals on international markets in the conditions of economic globalization. Modern approaches to the interpretation of the essence and consequences of the process of globalization of the world economy are considered. The role of international marketing in using the opportunities of enterprises in foreign markets under the conditions of complication and intensification of global competition is determined. Based on the systematization of literary sources, the prerequisites for the development of international marketing are highlighted. Studies have shown that the subject of international marketing is the adoption of well-founded marketing management decisions regarding the feasibility of entering the foreign market, the selection of available and promising foreign markets for the enterprise, the forms of entering the foreign market and the development of a marketing complex for a specific market. It is emphasized that international marketing as a whole reflects the scale of the enterprise's foreign economic activity and is implemented through its following types: multinational, global and transnational. The novelty of the study lies in the further development of the theoretical and applied principles of international marketing as a basis for the development of international business. According to the authors, the development of international marketing can become one of the main factors in overcoming instability and economic crisis in the world economy. International marketing must monitor and adapt to all changes in technology that shape and develop the needs of target consumers both globally and in individual national markets, and find optimal ways for their maximum satisfaction. Strengthening the business activity of domestic enterprises on international markets requires systematic marketing research and the identification of potential opportunities for creating sustainable competitive advantages. To solve these problems, the use of modern digital technologies as one of the most effective tools of informational support of foreign economic activity is substantiated as a strategic direction of international marketing activity. It is proposed to choose marketing methods in foreign markets taking into account market forecasts, international practices, the specifics of export products and market trends. The approaches to the development of international marketing strategies are summarized and the algorithm for the development of modern international marketing strategies is defined in accordance with the goals and general business strategy of the enterprise, taking into account development opportunities.

References

Гетманець О.П. Коробцова Д.В., Єжелий Ю.О. Глобалізація та міжнародна економіка: складність інтеграції ринків та економічні наслідки на рівні країн (український досвід). Академічні візії. 2023. Вип. 20. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8159428 (дата звернення 17.02.2024).

Глобалізаційні процеси у світовій економіці: виклики та можливості для України : колективна монографія / за заг. ред. д.е.н., проф. О.О. Борзенко; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2022. 264 c.

Поліщук І. Глобалізація як провідна тенденція розвитку сучасних міжнародних відносин. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 1 (15). С. 195–204. DOI: https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-01-195-204 (дата звернення 17.02.2024).

Шуміло О., Кім О., Ковша Є. Формування міжнародної маркетингової стратегії підприємства з урахуванням глобалізації діяльності підприємств. Економічний простір. 2023. № 185. С. 93–97. https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-17 (дата звернення 17.02.2024).

Гречаник Н. Ю. Сучасна концепція міжнародного маркетингу в умовах глобалізації економіки. Вісник Прикарпатського університету. Економіка. 2018. Випуск 8. С. 208–213.

Міжнародний маркетинг: навч. посібник / Князєва Т.В., Колбушкін Ю.П., Петровська С.В. та ін. Київ: НАУ, 2019. 164 с.

Ковальчук С.В., Ковінько О.М., Лісовський І.В. Роль цифрового маркетингу в активізації міжнародної бізнес-діяльності підприємств. Маркетинг і цифрові технології. 2018. Т. 2. № 1. С. 55–73.

Закрижевська І.В., Полозова В.М. Особливості виходу фірми на міжнародні ринки. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 6. Том 2. С. 211–215.

Лошенюк О., Галан Л., Посохов І. Сучасні стратегії в міжнародному маркетингу. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 2 (66). С. 123–131. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-123-131 (дата звернення 21.02.2024).

Корж М.В., Чуб І.В. Міжнародний маркетинг як основа розвитку міжнародного бізнесу. Стратегія розвитку України. 2017. № 1. С. 21–24.

Резнікова Н.В., Рубцова М.Ю., Іващенко О.А. Перспективи розвитку стратегій міжнародного маркетингу в умовах глобальної конвергенції. Ефективна економіка. 2019. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7382 (дата звернення 21.02.2024).

Решетняк О.І., Хаустов М.М., Юрченко О.К. Стратегія міжнародного маркетингу високотехнологічного стартапу: види та підходи до обґрунтування. Ефективна економіка. 2023. № 10. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.10.12 (дата звернення 21.02.2024).

Hetmanets O. P. Korobtsova D. V., Yezhelyi Yu. O. (2023) Hlobalizatsiia ta mizhnarodna ekonomika: skladnist intehratsii rynkiv ta ekonomichni naslidky na rivni krain (ukrainskyi dosvid) [Globalization and international economy: complexity of market integration and economic consequences at the level of countries (ukrainian experience)]. Akademichni vizii, vol. 20. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8159428 (accessed February 17, 2024). (in Ukrainian)

Borzenko O. O. (eds.) (2022) Hlobalizatsiini protsesy u svitovii ekonomitsi: vyklyky ta mozhlyvosti dlia Ukrainy [Globalization processes in the world economy: challenges and opportunities for Ukraine]: kolektyvna monohrafiia. NAN Ukrainy, DU «In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy». Kyiv. 264 p. (in Ukrainian)

Polishchuk I. (2023) Hlobalizatsiia yak providna tendentsiia rozvytku suchasnykh mizhnarodnykh vidnosyn [Globalization as a leading trend in the development of modern international relations]. Mizhnarodni vidnosyny, suspilni komunikatsii ta rehionalni studii, vol. 1 (15), pp. 195–204. DOI: https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-01-195-204 (accessed February 17, 2024). (in Ukrainian)

Shumilo O., Kim O., Kovsha Ye. (2023) Formuvannia mizhnarodnoi marketynhovoi stratehii pidpryiemstva z urakhuvanniam hlobalizatsii diialnosti pidpryiemstv [Formation of the international marketing strategy of the enterprise taking into account the globalization of enterprise activities]. Ekonomichnyi prostir, vol. 185, pp. 93-97. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-17 (accessed February 17, 2024). (in Ukrainian)

Hrechanyk N. Yu. (2018) Suchasna kontseptsiia mizhnarodnoho marketynhu v umovakh hlobalizatsii ekonomiky. Visnyk Prykarpatskoho universytetu [Modern concept of international marketing in conditions of economic globalization]. Ekonomika, vol. 8, pp. 208-213. (in Ukrainian)

Kniazieva T. V., Kolbushkin Yu. P., Petrovska S. V. ta in. (2019) Mizhnarodnyi marketynh [International marketing]: navch. posibnyk. Kyiv: NAU. 164 p. (in Ukrainian)

Kovalchuk S. V., Kovinko O. M., Lisovskyi I. V. (2018) Rol tsyfrovoho marketynhu v aktyvizatsii mizhnarodnoi biznes-diialnosti pidpryiemstv [The role of digital marketing in the activation of international business activities of enterprises]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, vol. 1, pp. 55–73. (in Ukrainian)

Zakryzhevska I. V., Polozova V. M. (2021) Osoblyvosti vykhodu firmy na mizhnarodni rynky [Peculiarities of the firm's entry into international markets]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 6, pp. 211–215. (in Ukrainian)

Losheniuk O., Halan L., Posokhov I. (2022) Suchasni stratehii v mizhnarodnomu marketynhu [Modern strategies in international marketing]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», vol. 2 (66), pp. 123–131. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-123-131 (accessed February 21, 2024). (in Ukrainian)

Korzh M. V., Chub I. V. (2017) Mizhnarodnyi marketynh yak osnova rozvytku mizhnarodnoho biznesu [International marketing as the basis of international business development]. Stratehiia rozvytku Ukrainy, vol. 1, pp. 21–24. (in Ukrainian)

Reznikova N. V., Rubtsova M. Yu., Ivashchenko O. A. (2019) Perspektyvy rozvytku stratehii mizhnarodnoho marketynhu v umovakh hlobalnoi konverhentsii [Prospects for the development of international marketing strategies in conditions of global convergence]. Efektyvna ekonomika, vol. 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7382 (accessed February 21, 2024). (in Ukrainian)

Reshetniak O. I., Khaustov M. M., Yurchenko O. K. (2023) Stratehiia mizhnarodnoho marketynhu vysokotekhnolohichnoho startapu: vydy ta pidkhody do obgruntuvannia [International marketing strategy of a high-tech startup: types and approaches to justification]. Efektyvna ekonomika, vol. 10. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.10.12 (accessed February 21, 2024). (in Ukrainian)

Article views: 61
PDF Downloads: 67
Published
2024-03-29
How to Cite
Boiko, O., & Morokhova, V. (2024). DEVELOPMENT OF INTERNATIONAL MARKETING UNDER GLOBALIZATION CHALLENGES. Via Economica, (4), 28-34. https://doi.org/10.32782//2786-8559/2024-4-4
Section
Статті