МАРКЕТИНГОВИЙ ПІДХІД У ДОСЛІДЖЕННІ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ
Анотація
В статті викладено результати проведеного дослідження питання розвитку креативних індустрій в сучасних умовах. На основі узагальнення та систематизації літературних джерел було сформульовано гіпотезу щодо можливості розглядати креативні індустрії як креативну бізнес-екосистему. Розширення понятійного апарату викликано тими змінами, які відбулися та зараз відбуваються в економіці багатьох держав. Після пандемічний період, а для України початок військової агресії з боку рф довели, що однією з сфер економічної діяльності здатної забезпечити зростання економічного потенціалу країни є креативні індустрії. З приведених у статті статистичних даних видно, що вони продовжують свій підйом не зважаючи на ті кризи, які були та є. Окрім позитивних тенденцій в галузі креативних індустрій дослідження виявило й певні недоліки. Одним з них є низький рівень структурованості цієї індустрії, що заважає їй розкрити свій потенціал у повному обсязі. Взявши за основу теорії Дж. Мура та Дж. Делонгі про бізнес-екосистеми, було запропоновано розглядати й креативні індустрії з цієї позиції. Це дало змогу розширити категорійний апарат та дозволяє більш продуктивно підійти до вирішення питання формування діджитал інструментів маркетингу. Розвиток креативної бізнес-екосистеми напряму залежить від обраної нею маркетингової стратегії розвитку. Вона дозволяє створити умови для підвищення конкурентоспроможності бізнес-структури, надати чітке розуміння власних сильних та слабких сторін, обґрунтовано підходити до опису та формування портрету споживача та характеристик цільової аудиторії, сформувати систему діджитал інструментів, яка буде відповідати вимогам саме креативної бізнес-екосистеми в її прагненні задовольняти потреби споживачів. В статті наведено практичні приклади реалізованих кейсів креативних бізнес-екосистем, що дає можливість стверджувати про доведеність висунутої на початку дослідження гіпотези. Отже, дослідження креативних індустрій має бути більш об’ємним за рахунок того, що вони утворюють екосистеми до яких входять різні представники креативної галузі.
Посилання
Борисова Т.М. Маркетинг некомерційних організацій у розрізі сфер діяльності: теорія і практика: монографія. Тернопіль : Астон, 2015. 284 с.
Іванова Л. О. Семак Б. Б., Вовчанська О. М. Маркетинг послуг: навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2018. 508 с.
Карлова О.А. Основи менеджменту і маркетингу : підручник. Харків : Друкарня Мадрид, 2016. 228 с.
Крикавський Є.В. Маркетинг та менеджмент : навч. посіб. Нац. ун-т "Львів. політехніка". Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2016. 95 с.
Ніколаєва О., Онопрієнко А., Таран С., Шоломицький Ю., Яворський П. Креативні індустрії: вплив на розвиток економіки України. 2012. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativni-industriyi-Zvit.pdf
Boix R., De Miguel B., Hervás J.L. Creative service business and regional performance: evidence for the European regions. 2013.
Promoting the Diversity of Cultural Expressions and Creative Economy. URL: https://www.unesco.org/en/articles/promoting-diversity-cultural-expressions-and-creative-economy
Protogerou A., Kontolaimou A., & Caloghirou Y. Creative industries and resilience in times of crisis: The role of firm and entrepreneurial team characteristics. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2022. DOI: https://doi.org/10.1108/IJEBR-10-2021-0857
Nwaka S. Social and Technological Innovation in Africa: Sustaining a Post COVID-19 Research for Development. Palgrave Macmillan. 2021.
Ferreira J.J., Fayolle A., Fernandes C., & Raposo M. Effects of Schumpeterian and Kirznerian entrepreneurship on economic growth: Panel data evidence. Entrepreneurship & Regional Development. 2016. P. 27–50. DOI: https://doi.org/10.1080/08985626.2016.1255431
Auerswald Philip E., and Lokesh M. Dani Economic Ecosystems / in Gordon L. Clark, and others (eds). The New Oxford Handbook of Economic Geography, Oxford Handbooks. 2018. DOI: https://doi-org.esc-web.lib.cbs.dk/10.1093/oxfordhb/9780198755609.013.47 (дата звернення: 27.02.2024).
Folke C., Carpenter S., Elmqvist T., Gunderson L., Holling C. S., & Walker B. Resilience and Sustainable Development: Building Adaptive Capacity in a World of Transformations. AMBIO: A Journal of the Human Environment. 2002. No. 31(5). P. 437–440. DOI: https://doi.org/10.1579/0044-7447-31.5.437
de Bernard M., Comunian R., & Gross J. Cultural and creative ecosystems: A review of theories and methods, towards a new research agenda. Cultural Trends. 2022. No. 31(4). P. 332–353. DOI: https://doi.org/10.1080/09548963.2021.2004073
Moore J.F. Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. 1993. No. 71. P. 75–86
DeLong J. Bradford. Why the Valley Way is Here to Stay. 2000. Archived from the original on September 10, 2001. Retrieved August 6, 2002.
Borysova T. M. (2015) Marketynh nekomertsiynykh orhanizatsiy u rozrizi sfer diyalʹnosti: teoriya i praktyka: Monohrafiya. Ternopilʹ: Aston, 284 p.
Ivanova L. O. Semak B. B., Vovchansʹka O. M. (2018) Marketynh posluh : navchalʹnyy posibnyk. Lʹviv : Vydavnytstvo Lʹvivsʹkoho torhovelʹno-ekonomichnoho universytetu, 508 p.
Karlova O. A. (2016) Osnovy menedzhmentu i marketynhu : pidruchnyk. Kharkiv: Drukarnya Madryd, 228 p.
Krykavsʹkyy Ye. V. (2016) Marketynh ta menedzhment : navch. posib. Nats. un-t "Lʹviv. politekhnika". Lʹviv : Vyd-vo Lʹviv. politekhniky, 95 p.
Nikolayeva O., Onopriyenko A., Taran S., Sholomytsʹkyy Yu., Yavorsʹkyy P. (2012) Kreatyvni industriyi: vplyv na rozvytok ekonomiky Ukrayiny. Available at: https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativni-industriyi-Zvit.pdf
Boix R., De Miguel B., Hervás J. L. (2013) Creative service business and regional performance: evidence for the European regions.
Promoting the Diversity of Cultural Expressions and Creative Economy. Available at: https://www.unesco.org/en/articles/promoting-diversity-cultural-expressions-and-creative-economy
Protogerou A., Kontolaimou A., & Caloghirou Y. (2022) Creative industries and resilience in times of crisis: The role of firm and entrepreneurial team characteristics. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. DOI: https://doi.org/10.1108/IJEBR-10-2021-0857
Nwaka S. (2021) Social and Technological Innovation in Africa: Sustaining a Post COVID-19 Research for Development. Palgrave Macmillan.
Ferreira J. J., Fayolle A., Fernandes C., & Raposo M. (2016) Effects of Schumpeterian and Kirznerian entrepreneurship on economic growth: Panel data evidence. Entrepreneurship & Regional Development, pp. 27–50. DOI: https://doi.org/10.1080/08985626.2016.1255431
Auerswald Philip E., and Lokesh M. (2018) Dani Economic Ecosystems / in Gordon L. Clark, and others (eds). The New Oxford Handbook of Economic Geography, Oxford Handbooks online edn. DOI: https://doi-org.esc-web.lib.cbs.dk/10.1093/oxfordhb/9780198755609.013.47 (accessed February 27, 2024)
Folke C., Carpenter S., Elmqvist T., Gunderson L., Holling C. S., & Walker B. (2002) Resilience and Sustainable Development: Building Adaptive Capacity in a World of Transformations. AMBIO: A Journal of the Human Environment, no. 31(5), pp. 437–440. DOI: https://doi.org/10.1579/0044-7447-31.5.437
de Bernard M., Comunian R., & Gross J. (2022) Cultural and creative ecosystems: A review of theories and methods, towards a new research agenda. Cultural Trends, no. 31(4), pp. 332–353. DOI: https://doi.org/10.1080/09548963.2021.2004073
Moore J. F. (1993) Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review, no. 71, pp. 75–86.
DeLong J. Bradford (2000) Why the Valley Way is Here to Stay. Archived from the original on September 10, 2001. Retrieved August 6, 2002.