СПЕЦИФІКА КОМПЛЕКСУ МАРКЕТИНГУ РІЗНИХ ВИДІВ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ ПРОМИСЛОВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
Анотація
Мета даної статті полягає у визначенні специфічних рис комплексу маркетингу різних видів товарів і послуг промислового призначення. Методика дослідження. Під час проведення дослідження застосовувалися наступні методи дослідження: абстрактно-логічний, системно-структурний, метод аналогій, структурованих і неструктурованих спостережень. Результати. В даній статті проаналізовані окремі тенденції в маркетинговій діяльності підприємств В2В сектору. Ключовий вплив на маркетингову діяльність здійснює розвиток цифрових технологій, автоматизація процесів і глобалізація ринків. Також зростають вимоги до ефективності маркетингових зусиль з боку керівництва та власників підприємств, які все частіше очікують від маркетологів не лише досягнення бажаних обсягів збуту, але й виконання цих завдань із меншими маркетинговими бюджетами. Іншим важливим фактором є зміна поколінь осіб, що проймають рішення, які переносять свої особисті звички споживання інформаційного контенту в професійну сферу, що змушує В2В підприємства до запозичення підходів, характерних для В2С маркетингу. Виходячи з цих тенденцій обґрунтовано необхідність перегляду окремих теоретичних положень промислового маркетингу. Запропоновано розглядати особливості маркетингової діяльності за окремими видами товарів і послуг промислового призначення. Це зумовлено тим, що сила впливу факторів зовнішнього макросередовища сильно відрізняється для різних видів товарів і послуг промислового призначення. Наведено характеристику особливостей комплексу маркетингу за видами товарів і послуг промислового призначення відповідно до наявної класифікації, зокрема проаналізовані особливості маркетингової діяльності для наступних видів товарів і послуг промислового призначення: споруди і капітальне обладнання; додаткове обладнання; допоміжне обладнання; комплектуючі, деталі та компоненти; допоміжні матеріали; оброблені матеріали (напівфабрикати, матеріальні компоненти); сирі матеріали; промислові послуги. Визначено, що в той час як маркетингова діяльність деяких товарів і послуг промислового призначення стає дуже подібною до ринків споживчих товарів тривалого використання, інші – зберігають характерні особливості, відповідно до теоретичних положень промислового маркетингу. Практична значущість результатів дослідження. Результати проведеного дослідження можуть бути цінними для підприємств, що функціонують в В2В секторі для структуризації маркетингових активностей та підвищення ефективності маркетингової діяльності в наявних турбулентних умовах господарювання.
Посилання
Бойчук І.В. В2В маркетинг як сучасний напрям розвитку підприємств. Економіка та суспільство. 2018. № 18. С. 272–278.
Карпенко Н.В., Іваннікова М.М., Білоусько Т.М., Трайно В.М., Захаренко-Селезньова А.М. Маркетинг в галузях і сферах економіки України. Науковий вісник полтавського університету економіки і торгівлі. 2022. № 2 (106). С. 96–102.
The CMO’s Guide to Crafting a Marketing Budget. URL: https://www.gartner.com/en/marketing/topics/marketing-budget
Glover R. 8 Important B2B Marketing Trends for 2024. URL: https://www.wordstream.com/blog/b2b-marketing-trends-2024
The Future of Marketing: 5 Trends and Predictions for 2024 and Beyond. URL: https://www.gartner.com/en/marketing/topics/top-trends-and-predictions-for-the-future-of-marketing
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Промисловий маркетинг. Львів : Видавництво національного університету "Львівська політехніка", 2001. 337 с.
Старостіна А.О. Промисловий маркетинг. Теорія та господарські ситуації. Київ : «Іван Федоров», 1997. 400 с.
Лимар О., Гнітецький Є. Новий етап В2В маркетингу: еволюція від АBM до ABX. B2B MARKETING: Збірник наукових праць XVI Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 17 квітня 2018 р. Київ : КПІ ім. І. Сікорського, 2022. С. 33–35.
Оснач О.Ф., Пилипчук В.П., Коваленко Л.П. Промисловий маркетинг. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 365 с.
Карпенко Н.В., Іваннікова М.М., Іванніков Р.В. Інтегровані моделі цифрового маркетингу для побудови впізнаваності бренду. Тенденції розвитку маркетингу в умовах невизначеності: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Львів, 21-22 березня 2024 р. Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2024. С. 144–147.
Boichuk I. V. (2018) B2B marketynh yak suchasnyi napriam rozvytku pidpryiemstv [B2B Marketing as a Modern Direction of Enterprise Development]. Ekonomika ta suspilstvo ‒ Economy and Society, no. 18, pp. 272–278. (in Ukrainian)
Karpenko N. V., Ivannikova M. M., Bilousko T. M., Traino V. M., Zakharenko-Seleznova A. M. (2022) Marketynh v haluziakh i sferakh ekonomiky Ukrainy [Marketing in Branches and Spheres of Economy of Ukraine]. Naukovyi visnyk poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli ‒ Scientific Bulletin of the Poltava University of Economics and Trade, no. 2 (106), pp. 96–102. (in Ukrainian)
The CMO’s Guide to Crafting a Marketing Budget. Available at: https://www.gartner.com/en/marketing/topics/marketing-budget
Glover R. 8 Important B2B Marketing Trends for 2024. Available at: https://www.wordstream.com/blog/b2b-marketing-trends-2024
The Future of Marketing: 5 Trends and Predictions for 2024 and Beyond. Available at: https://www.gartner.com/en/marketing/topics/top-trends-and-predictions-for-the-future-of-marketing
Krykavskyi Ye. V. & Chukhrai N. I. (2001) Promyslovyi marketynh [Industrial Marketing]. Lviv: Vydavnytstvo natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". (in Ukrainian)
Starostina A. O. (1997) Promyslovyi marketynh. Teoriia ta hospodarski sytuatsii [Industrial Marketing. Theory and Economic Situations]. Kyiv: Ivan Fedorov (in Ukrainian)
Lymar O., Hnitetskyi Ye. (2022) Novyi etap B2B marketynhu: evoliutsiia vid ABM do ABX [A New Stage of B2B Marketing: Evolution from ABM to ABX]. B2B MARKETIN : Zbirnyk naukovykh prats XVI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: KPI im. I. Sikorskoho, pp. 33–35. (in Ukrainian)
Osnach O. F., Pylypchuk V. P., Kovalenko L. P. (2009) Promyslovyi marketynh [Industrial Marketing]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian)
Karpenko N. V., Ivannikova M. M., Ivannikov R. V. (2024) Intehrovani modeli tsyfrovoho marketynhu dlia pobudovy vpiznavanosti brendu [Integrated Digital Marketing Models for Building Brand Aawareness]. Tendentsii rozvytku marketynhu v umovakh nevyznachenosti : Zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Lviv: Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka, pp. 144–147. (in Ukrainian)