СИСТЕМАТИЗАЦІЯ СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Різноманіття прикладів успішно реалізованих стратегій розвитку суб’єктами підприємництва в світі та необхідність оновлення діяльності переважної більшості українських підприємств актуалізують проблематику дослідження різновидів таких стратегій. Від вибору виду стратегії розвитку залежить багато різноспрямованих наслідків, зокрема: розвиток окремих напрямків бізнесу, перелік видів витрат підприємства та можливості щодо їх оптимізації, урахування відповідних видів ризиків ведення бізнесу, ринкові позиції та можливості їх посилення, зміни іміджу підприємства, зміна конкурентних позицій підприємства, види соціальних та інших видів ефектів тощо. Відтак, уточнення та систематизація видів стратегій розвитку є актуальним науковим завданням. Метою статті є уточнення систематизації різновидів стратегій розвитку підприємств. Методи дослідження: логічний аналіз, узагальнення, систематизація. У статті за результатами проведеного літературного огляду розглянуто різновиди стратегій розвитку підприємств. Відзначено, що зарубіжні вчені, на відміну від вітчизняних науковців, не приділяють достатньо уваги класифікації стратегій розвитку, зосереджуючись на дослідженні сутності самих стратегій. Виокремимо такі основні ознаки стратегій розвитку підприємств: за видами дій на ринку, за видами зростання, за видами активності діяльності, за амбітністю цілей, спрямованістю, за основою розвитку, за типом розвитку, за взаємодією з зовнішнім середовищем. В подальшому результати дослідження можуть бути покладені в основу розроблення формалізованого підходу до вибору виду стратегії розвитку підприємством.
Посилання
Balanovych A.M. (2017). Suchasni napriamy klasyfikatsii stratehii rozvytku promyslovykh pidpryiemstv. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. Vyp. 19. s. 134-137. URL: http://global-national.in.ua/archive/19-2017/28.pdf
Brin P., Holtvianska Yu. (2021). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: sutnist ta klasyfikatsiia. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii. № 21. S. 31-34. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/21.5
Hudz O.I. (2018). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: sutnist ta klasyfikatsiia. Ekonomika i suspilstvo. Vyp. 18. S 346-352. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/48.pdf
Kononova I. V. (2017). .Klasyfikatsiia stratehii rozvytku sotsialno-ekonomichnykh system. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. S. 167-171. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/12_1_2017ua/39.pdf
Kotler F. Osnovy marketynhu. Korotkyi kurs. Kyiv, 2020. 496 s.
Krasnoshapka V. V., Kruzhylko V. O. (2016). Klasyfikatsiia stratehii rozvytku vyrobnychoho pidpryiemstva. Efektyvna ekonomika. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=47467
Krasnoshapka V. V., Kruzhylko V. O. (2016). Klasyfikatsiia stratehii rozvytku vyrobnychoho pidpryiemstva. Efektyvna ekonomika. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4746
Seliuchenko N.Ie., Danylovych T.B. (2019). Stalyi rozvytok pidpryiemstva yak neobkhidna umova uspishnoho funktsionuvannia biznesu t yoho vzaiemozviazok zi stalym rozvytkom sotsialno-ekonomichnykh system vyshchoho rivnia. Infrastruktura rynku. Vyp. 29. S. 299-306. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/29_2019_ukr/48.pdf
Podolna V. V., Semeniuk I. V. Sutnist ta osoblyvosti klasyfikatsii marketynhovykh stratehii rozvytku pidpryiemstv. URL: https://knutd.edu.ua/publications/pdf/Ukrainian_editions/Podolnaya_1.pdf
Tkachenko Yu. V., Doroshenko T. M. (2012). Kryterii ta klasyfikatsii stratehii rozvytku pidpryiemstv na zovnishnikh rynkakh. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. № 38. s. 244-247.
Drucker P. F. Management Challenges for the 21st Century. Routledge, 2007. 181 r.
Kudrina O. Yu. Omelianenko V.A., Omelianenko O.M. Stratehichni aspekty vyroblennia innovatsiinoi polityky v konteksti staloho rozvytku ta bezpeky krainy. Efektyvna ekonomika. Dniprovskyi derzhavnyi ahrarno-ekonomichnyi universytet. Dnipro: vyd-vo TOV «DKS Tsentr». 2020 r. Vyp. 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8413
Omelyanenko V., Prokopenko O., Kudrina O., Petrova I., Biloshkurska N., Biloshkurskyi M. and Omelyanenko O. Digital Component of Innovation Landscapes: Context of Sustainable Development at the Local Level. 44th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), (September 27 - October 1, 2020), Opatija, Croatia, 2021, Pp.. 1324-1328. E-ISSN 2623-8764. DOI: https://doi.org/10.23919/MIPRO52101.2021.9597058
Баланович А. М. Сучасні напрями класифікації стратегій розвитку промислових підприємств. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 19. С. 134-137. URL : http://global-national.in.ua/archive/19-2017/28.pdf
Брінь П., Голтвянська Ю. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація. Підприємництво та інновації. 2021. № 21. С. 31-34. https://doi.org/10.37320/2415-3583/21.5
Гудзь О. І. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 18. С 346-352. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/48.pdf
Кононова І. В. Класифікація стратегій розвитку соціально-економічних систем. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. № 12. С. 167-171. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/12_1_2017ua/39.pdf
Котлер Ф. Основи маркетингу. Короткий курс. Київ, 2020. 496 с.
Красношапка В. В., Кружилко В. О. Класифікація стратегій розвитку виробничого підприємства. Ефективна економіка. 2016. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4746
Селюченко Н. Є., Данилович Т. Б. Сталий розвиток підприємства як необхідна умова успішного функціонування бізнесу т його взаємозв’язок зі сталим розвитком соціально-економічних систем вищого рівня. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 29. С. 299-306. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/29_2019_ukr/48.pdf
Подольна В. В., Семенюк І. В. Сутність та особливості класифікації маркетингових стратегій розвитку підприємств. URL: https://knutd.edu.ua/publications/pdf/Ukrainian_editions/Podolnaya_1.pdf
Ткаченко Ю. В., Дорошенко Т. М. (2012). Критерії та класифікації стратегій розвитку підприємств на зовнішніх ринках. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2012. № 38. С. 244-247.
Drucker P. F. Management Challenges for the 21st Century. Routledge, 2007. 181 р.
Кудріна О. Ю. Омельяненко В.А., Омельяненко О.М. Стратегічні аспекти вироблення інноваційної політики в контексті сталого розвитку та безпеки країни. Ефективна економіка. Дніпровський державний аграрно-економічний університет. Дніпро: вид-во ТОВ «ДКС Центр». 2020 р. Вип. 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8413
Omelyanenko V., Prokopenko O., Kudrina O., Petrova I., Biloshkurska N., Biloshkurskyi M. and Omelyanenko O. Digital Component of Innovation Landscapes: Context of Sustainable Development at the Local Level. 44th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), (September 27 - October 1, 2020), Opatija, Croatia, 2021, Pp.. 1324-1328. E-ISSN 2623-8764. DOI: https://doi.org/10.23919/MIPRO52101.2021.9597058