ECONOMIC ASPECT IN THE MANAGEMENT OF ENERGY RESOURCES OF SHIPS
Abstract
The article considers the issues of economic assessment of the results of a shipping company's operation depending on the vessels speed and a certain amount of harmful emissions due to the vessels operation at different speeds. The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as amended by the Protocol of 1978 or "MARPOL 73/78", is one of the most important international maritime environmental conventions. It was developed by the International Maritime Organization to minimize pollution of the environment - seas, oceans, air - including oil discharges and pollution and other harmful emissions into the hydrosphere and atmosphere. As of January 2018, 156 countries are parties to the Convention, representing 99.42% of the world's tonnage. All ships flying the flag of countries that are signatories to MARPOL 73/78 are subject to its requirements, regardless of where they operate, and member states are responsible for ships registered in their national ship registry. Fuel costs are one of the main cost items when using marine transport, so it is important to develop a set of measures aimed at reducing fuel consumption on operating vessels. Cargo delivery time is one of the most important indicators that characterizes the quality of the transportation process, but on the other hand, the operation of vessels within certain speed ranges can achieve a significant reduction in fuel consumption and, as a result, reduce operating costs and harmful emissions from vessels. Therefore, when choosing the optimal speed for ships, it is important to maintain a balance between these two indicators. There are several ways to save fuel in ships operating. One of them is to upgrade the fleet with advanced new generation vessels equipped with modern engines. This way involves significant investments. The other way is to improve the organisational and economic conditions for the use of the company's material and technical resources, resulting in their rational use, which in turn allows to improve rationing and accounting of fuel and energy resources, lubricants, spare parts and equipment.
References
Доставка збірних вантажів морем. URL: http://meridiancargo.com.ua/services/dostavka-sbornyihgruzov-morem.html (дата звернення 07.03.2024).
Григоренко Ю. Морські порти України: Балансуючи між економікою та геополітикою. URL: https://112.ua/statji/morskie-porty-ukrainybalansiruya-mezhdu-ekonomikoy-i-geopolitikoy-450823.html (дата звернення 07.03.2024).
Офіційний сайт International Maritime Organization. URL: https://www.imo.org/
Поправки до додатка до Міжнародної конвенції по запобіганню забрудненню з суден 1973 року, зміненої протоколом 1978 року до неї. Редакція від 19.12.2020 року URL: https://marad.gov.ua/ua/news/popravki-do-dodatka-do-mizhnarodnoyi-konvekciyi-po-zapobigannyu-zabrudnennyu-z-suden-1973-roku-zminenoyi-protokolom-1978-roku-do-neyi (дата звернення 07.03.2024).
IMO 2020: Причини та Наслідки. URL: https://formag.com/ua/news/imo-2020-pros-and-cons.html (дата звернення 08.03.2024).
Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних. Редакція від 25.02.2020р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/835-2015-п (дата звернення 08.03.2024).
Петров О.П., Живлюк Г.Є. Екологічна безпека. Обмеження викидів сірки судновими енергетичними установками. Вісник державного університету морського і річкового флоту ім. адмірала С.О. Макарова. 2019. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ekologicheskaya-bezopasnost-ogranichenie-vybrosov-sery-sudovymi-energeticheskimi-ustanovkami
Лапкіна І.О., Главатських В.І. Управління експлуатаційними витратами суден та виконання правил МАРПОЛ. ІІ Міжнародна науково-практична морська конференція кафедри СЕУ і ТЕ Одеського національного морського університету, MPP&O-2020 (Marine Power Plants and Operation). Одеса : ОНМУ, 2020. C. 376–381.
Гнатенко В. ЕССЕ "Екологія суднових систем та екіпажу". Морський сервіс. URL: http://vgms.com.ua/эссэ-экология-судовых-систем-и-экипа/ (дата звернення 6.03.2024).
Lapkina I.O., Malaksiano M.O., Glavatskykh V.I. To the issue of the possibility of operating vessels at slow speeds. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. 2019. Том 30 (69). № 4. Частина 2. С. 134–140.
Лапкіна І.O., Акімова О.В. Визначення оптимальної експлуатаційної швидкості суден-контейнеровозів при зміні обсягів перевезень на лінії. Методи та засоби управління розвитком транспортних систем. № 18. Одеса: ОНМУ, 2011. С. 165–181.
Delivery of groupage cargo by sea. Available at: http://meridiancargo.com.ua/services/dostavka-sbornyihgruzov-morem.html (accessed March 7, 2024).
Grigorenko Y. Seaports of Ukraine: Balancing between economy and geopolitics. Available at: https://112.ua/statji/morskie-porty-ukrainybalansiruya-mezhdu-ekonomikoy-i-geopolitikoy-450823.html (accessed March 7, 2024).
International Maritime Organization, Official website. Available at: https://www.imo.org/
Amendments to the Annex to the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as amended by the Protocol of 1978 thereto. Edition of 19.12.2020 Available at: https://marad.gov.ua/ua/news/popravki-do-dodatka-do-mizhnarodnoyi-konvekciyi-po-zapobigannyu-zabrudnennyu-z-suden-1973-roku-zminenoyi-protokolom-1978-roku-do-neyi (accessed March 7, 2024).
IMO 2020: Causes and Consequences. Available at: https://formag.com/ua/news/imo-2020-pros-and-cons.html (accessed March 8, 2024).
On Approval of the Regulation on Data Sets to be Disclosed in the Form of Open Data. Edition of 25.02.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/835-2015-п (accessed March 8, 2024).
Petrov A.P., & Zhivlyuk G.E. (2019). Environmental safety. Limitation of sulphur emissions by ship power plants. Bulletin of the Admiral S. O. Makarov State University of Sea and River Fleet, vol. 11 (1), pp. 130–145. Available at:https://cyberleninka.ru/article/n/ekologicheskaya-bezopasnost-ogranichenie-vybrosov-sery-sudovymi-energeticheskimi-ustanovkami
Lapkina I. O., Glavatskikh V. I. (April, 2020) Management of vessel operating costs and implementation of MARPOL rules. Materials of the II International Scientific and Practical Marine Conference of the Department of SEU and TE of Odesa National Maritime University MPP&O-2020 (Marine Power Plants and Operation). Pp. 376–381.
Gnatenko В.. ESSE "Ecology of ship systems and crew". Morsky service. Available at: http://vgms.com.ua/эссэ-экология-судовых-систем-и-экипа/ (accessed March 6, 2024).
Lapkina I., Malaksiano M., Glavatskykh V. (2019) To the issue of the possibility of operating vessels at slow speeds. Scientific notes of Taurida National VI Vernadsky University. Series: Technical Sciences, no. 30(69), pp. 134–140.
Lapkina I. A. & Akimova O. V. (2011) Determination of optimal operational speed of container ships under changing volumes of transportations on the line. Metody ta zasobi upravleniya rozvitkom transportnykh sistem, no. (18), pp. 165–181.