ENVIRONMENTAL RESPONSIBILITY AS THE BASIC PRINCIPLE OF ENSURING SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Keywords: ecological responsibility, «green» economy, «green» products, ecologically sustainable development, ecological consciousness, ecological personality, ecological communications

Abstract

The article examines the essence of the concept of «environmental responsibility». It has been proven that it involves not only responsibility for causing damage to the environment, but also the implementation of preventive measures to prevent it, as well as the presence of moral and ethical norms. It was determined that one of the areas of environmental responsibility is ecologically oriented consumption. Compliance with the principles of environmental responsibility by a business entity allows creating additional advantages of products on the market, increasing the value of the enterprise brand. It was established that ecological thinking, ecological attitudes, ecological behavior determine the ecological consciousness of the consumer, which forms him as an ecological personality. The research results confirmed that, despite the lower level of solvency of Ukrainian consumers compared to developed countries of the world, the level of their environmental awareness is quite high. This trend is due to the general high level of social consciousness, the growth of which is caused in particular by russia's criminal invasion of Ukraine. It has been proven that an important condition for the positive dynamics of the growth of the reputational capital of enterprises due to a careful attitude to the environment is the increase of consumer awareness regarding the implementation of their environmental policy under the condition of intensification of environmental communications. The main principles of building environmental communications include: conducting qualitative and quantitative research, using targeted messages and messages based on values, using social influences and social norms, building relationships, effective use of colloquial language, localization of environmental problems. It was determined that technical progress contributes to the solution of environmental problems through increased intensification of environmental communications. It has been proven that the establishment of effective environmental communications contributes to the growth of environmental awareness of all participants in business processes, which creates prerequisites for Ukraine's successful entry into the European Economic Area.

References

Андрусевич А., Андрусевич Н., Козак З., Пташник І., Романко С. Зелені робочі місця і повоєнна відбудова України. Аналітична записка. Razom We Stand & Суспільство і довкілля. 2023. URL: http://surl.li/paoyr (дата звернення: 29.12.2023).

Дейнега І., Пиртко С. Екологічні комунікації в контексті сталого розвитку суспільства. Сталий розвиток економіки, суспільства та підприємництва : мaтepiaли Міжнар. наук.-практ. конф., Івано-Франківськ, 27-28 квітня 2023 р. С. 332–335.

Державне управління статистики України: офіційний сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 29.12.2023).

Екологічний портрет громадянина України: порівняння з ЄС та рекоменда¬ції. Аналітичний документ. Ресурсно-аналітичний центр «Суспільство і довкілля». 2018. URL: https://cutt.ly/C5f5b8J (дата звернення: 29.12.2023).

Екологічна реклама від Volkswagen. Про бізнес. URL: https://cutt.ly/i5f5W73 (дата звернення: 29.12.2023).

Екологічна відповідальність: досвід ЄС та можливості для України. URL: http://surl.li/paoze (дата звернення: 29.12.2023).

Кузьмін О.Є., Пирог О.В., Чернобай Л.І., Романишин С.Б., Вацик Н.О. Соціальна відповідальність: навч. посіб. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. 328 с. URL: http://surl.li/paozl (дата звернення: 29.12.2023).

Маліновська О.Я., Вовк В.В. Екологічна відповідальність бізнесу як інструмент розвитку інтеграційних процесів в Україні. URL: http://surl.li/paozq (дата звернення: 29.12.2023).

Матукова Д.Г. Еколого-економічна проблема ресурсозберігаючих технологій гірничо-видобувного комплексу. Экономика Крыма. 2011. № 1(34). С. 276–280.

Нова екологія рітейлу: як догодити покупцю який не знає чого хоче. URL: http://surl.li/paozy (дата звернення: 23.12.2023).

Рогачевська Л. Соціальна екологічна реклама як фактор впливу на формування екологічної свідомості населення. URL: https://cutt.ly/j5f5Wib (дата звернення: 29.12.2023).

Швиданенко Г.О., Криворучкіна О.В., Матукова Д.Г. Розвиток підприємства на еколого-економічних засадах : монографія. Київ : КНЕУ, 2017. 184 с.

Юшкевич О.О. Стимулювання сільськогосподарських підприємств до підвищення екологічної відповідальності аграрного бізнесу. Ефективна економіка. 2019. № 10. URL: http://surl.li/papam (дата звернення: 29.12.2023).

Colson D. 10 Successful Strategies for Corporate Environmental Responsibility. URL: http://surl.li/papau (дата звернення: 27.12.2023).

Environmental Communication. URL: https://communicating.green/ (дата звернення: 27.12.2023).

Environmental Communications definition. openpr. URL: https://cutt.ly/e5f5nI8 (дата звернення: 27.12.2023).

Environmental Communications Officer. URL: https://cutt.ly/c5f5mph (дата звернення: 27.12.2023).

Harris U.S. Engaging communities in environmental communication. Pac Journal Rev. 2017. Vol. 23. Р. 65–79.

Liu Z. (L.), Anderson T., Cruz J. Consumer environmental awareness and competition in two-stage supply chains. URL: http://surl.li/lnznt (дата звернення: 27.12.2023).

William J. Environmental Communication: An Overview. HILAR. 2022. Vol. 12, Issue 4. URL: https://cutt.ly/f5f5QoB (дата звернення: 27.12.2023).

Yang G., Liu B. Research on the impact of managers’ green environmental awareness and strategic intelligence on corporate green product innovation strategic performance. Annals of Operations Research.2023. Vol. 5. URL: http://surl.li/lnzod (дата звернення: 27.12.2023).

Andrusevych,A., Andrusevych N., Kozak Z., Ptashnyk I. & Romanko S. (2023) Zeleni robochi mistsya i povoyenna vidbudova Ukrayiny [Green workplaces and post-war reconstruction of Ukraine]. Analitychna zapyska. Razom We Stand & Suspilʹstvo i dovkillya. Available at: http://surl.li/paoyr (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Deyneha I. & Pyrtko S. (2023) Ekolohichni komunikatsiyi v konteksti staloho rozvytku suspilstva [Ecological communications in the context of sustainable development of society]. Stalyy rozvytok ekonomiky, suspilstva ta pidpryyemnytstva : matepialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf., Ivano-Frankivsk, рр. 332–335. (in Ukrainian)

Derzhavne upravlinnya statystyky Ukrayiny: ofitsiynyy sayt [State Statistics Office of Ukraine: official website]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Ekolohichnyy portret hromadyanyna Ukrayiny: porivnyannya z YES ta rekomendatsiyi (2018) [Ecological portrait of a citizen of Ukraine: comparison with the EU and recommendations]. Analitychnyy dokument. Resursno-analitychnyy tsentr «Suspilstvo i dovkillya». Available at: https://cutt.ly/C5f5b8J (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Ekolohichna reklama vid Volkswagen [Ecological advertising from Volkswagen]. Pro biznes: veb-sayt. Available at: https://cutt.ly/i5f5W73 (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Ekolohichna vidpovidalnist: dosvid YES ta mozhlyvosti dlya Ukrayiny [Environmental responsibility: EU experience and opportunities for Ukraine]. Available at: http://surl.li/paoze (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Kuzmin O. Ye., Pyroh O. V., Chernobay L. I., Romanyshyn S. B. & Vatsyk N. O. (2016) Sotsialna vidpovidalnist [Social responsibility]. Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoyi politekhniky. Available at: http://surl.li/paozl (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Malinovska O. Ya. & Vovk V. V. Ekolohichna vidpovidalnist biznesu yak instrument rozvytku intehratsiynykh protsesiv v Ukrayini [Environmental responsibility of business as a tool for the development of integration processes in Ukraine]. Available at: http://surl.li/paozq (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Matukova D. H. (2011) Ekoloho-ekonomichna problema resursozberihayuchykh tekhnolohiy hirnycho-vydobuvnoho kompleksu [Ecological and economic problem of resource-saving technologies of the mining complex]. Ekonomyka Kryma, no. 1(34), рр. 276–280. (in Ukrainian)

Nova ekolohiya riteylu: yak dohodyty pokuptsyu yakyy ne znaye choho khoche [New ecology of retail: how to please a buyer who does not know what he wants]. Available at: http://surl.li/paozy (in Ukrainian)

Rohachevska L. Sotsialna ekolohichna reklama yak faktor vplyvu na formuvannya ekolohichnoyi svidomosti naselennya [Social ecological advertising as a factor influencing the formation of ecological consciousness of the population]. Available at: https://cutt.ly/j5f5Wib (accessed December 23, 2023). (in Ukrainian)

Shvydanenko H. O., Kryvoruchkina O. V. & Matukova D. H. (2017) Rozvytok pidpryyemstva na ekoloho-ekonomichnykh zasadakh [Enterprise development on ecological and economic principles]. Kyiv: KNEU (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Yushkevych O. O. (2019) Stymulyuvannya silskohospodarskykh pidpryyemstv do pidvyshchennya ekolohichnoyi vidpovidalnosti ahrarnoho biznesu [Stimulation of agricultural enterprises to increase environmental responsibility of agrarian business]. Efektyvna ekonomika. Available at: http://surl.li/papam (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Colson D. 10 Successful Strategies for Corporate Environmental Responsibility. Available at: http://surl.li/papau (accessed December 27, 2023).

Environmental Communication. Available at: https://communicating.green/ (accessed December 27, 2023).

Environmental Communications definition. openPR. Available at: https://cutt.ly/e5f5nI8 (accessed December 27, 2023).

Environmental Communications Officer. Available at: https://cutt.ly/c5f5mph (accessed December 27, 2023).

Harris U. S. (2017) Engaging communities in environmental communication. Pac Journal Rev 23, рр. 65–79.

Liu Z., (L.), Anderson, T. & Cruz, J. Consumer environmental awareness and competition in two-stage supply chains. Available at: http://surl.li/lnznt (accessed December 27, 2023).

William, J. (2022) Environmental Communication: An Overview. HILAR. Vol. 12, Issue 4. Available at: https://cutt.ly/f5f5QoB (accessed December 27, 2023).

Yang, G. & Liu, B. (2023) Research on the impact of managers’ green environmental awareness and strategic intelligence on corporate green product innovation strategic performance. Annals of Operations Research, vol. 5. Available at: http://surl.li/lnzod (accessed December 27, 2023).

Article views: 29
PDF Downloads: 25
Published
2024-03-29
How to Cite
Pyrtko, S., & Pyrtko, M. (2024). ENVIRONMENTAL RESPONSIBILITY AS THE BASIC PRINCIPLE OF ENSURING SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Via Economica, (4), 146-153. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-4-20
Section
Статті