EVALUATION OF THE EFFECTIVENESS OF CRM SYSTEMS IMPLEMENTATION IN THE ACTIVITIES OF SMALL BUSINESSES

Keywords: CRM-system, small business, customers, efficiency, profitability

Abstract

The aim of the article is to assess the impact of CRM systems implementation on the efficiency of management and development of small businesses. The article analyzes current research and publications in the field of efficiency of implementation of CRM systems in the activities of enterprises, which indicate a significant interest in this topic among scientists and practitioners. At the same time, a more in-depth analysis of the effectiveness of implementing CRM systems in small business and their impact on efficiency and profitability indicators is required. The article identifies the unique challenges that affect the choice of a CRM system for small businesses and determines that the optimal choice is to choose a simplified system with the necessary functions aimed at managing the sales department, with easy learning and ease of management and customization of the interface. The advantages of introducing a CRM system to small businesses are highlighted and it is confirmed that the introduction of a CRM system in small business helps to increase the efficiency of management and control over business processes, facilitating faster decision-making and optimizing the use of resources. The efficiency of implementation of CRM-systems in the activities of small businesses on the example of LLC «Komsiti» is evaluated. The article determines that the introduction of a CRM system in modern business, especially in the activities of small enterprises, is a key step in improving management and achieving maximum results. The implementation of the KeyCRM CRM system at LLC «Komsiti» in 2021 is crucial in the context of its specialization in the field of integrated facility maintenance, including centralized water supply and waste management. It is determined that the financial result of LLC «Komsiti» has significantly improved, which is manifested in an increase in net profit and indicates the success of the CRM system implementation, but also indicates the need for cost management and effective control over them for further stable business development. It is noted that the implementation of the CRM system contributed to the improvement of all profitability indicators of LLC «Komsiti», which indicates a successful management strategy and great potential for further development.

References

Білоцерківський О.Б. Оцінювання економічної ефективності впровадження CRM-систем у діяльність торговельних підприємств. Вісник Одеського національного університету. 2020. № 2. С. 167–172.

Болотна О.В., Скорик Б.Ю. Актуальність впровадження CRM-систем в торговельно-комерційні підприємства. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". 2020. № 2. С. 12–15.

Войтович С., Лорві І., Букало Н. Застосування CRM-технології для автоматизації процесів взаємодії із споживачами закладу послуг. Економічний форум. 2022. № 4. С. 68–73.

Каган І.В., Костючко С.М. CRM-системи як інструмент підвищення ефективності бізнесу. Комп'ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2023. № 52. С. 5–9.

Оксамитна Л.П., Пряха Р.І. Підходи до оцінки ефективності CRM-систем. Управління розвитком складних систем. 2023. № 54. С. 30–39.

Савран Н.В. CRM-система: етапи розвитку та класифікація видів. Економічний простір. 2021. № 168. С. 72–77.

Скрипчук П.М., Скрипчук М.П. Інноваційні засади використання CRM-систем: методологія на різних рівнях брендованих нішевих виробництв. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2023. № 1. С. 190–203.

ТОВ «КОМСІТІ». Звітність. URL: https://clarity-project.info/edr/40131916/finances?current_year=2022 (дата звернення 25.02.2024).

ТОВ «КОМСІТІ». Офіційний ресурс. URL: http://komcity.com.ua/ (дата звернення 25.02.2024).

Хлистун Д.М. Удосконалення системи управління комунікації організації зі споживачами шляхом автоматизації процесу надання послуг у середовищі CRM. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. 2023. № 68. С. 19–28.

Bilotserkivsʹkyy O. B. (2020) Otsinyuvannya ekonomichnoyi efektyvnosti vprovadzhennya CRM-system u diyalʹnistʹ torhovelʹnykh pidpryyemstv [Evaluation of the economic efficiency of the implementation of CRM systems in the activities of trade enterprises]. Visnyk Odesʹkoho natsionalʹnoho universytetu. no. 2, рр. 167–172. (in Ukrainian)

Bolotna O. V., Skoryk B. Y. (2020). Aktualʹnistʹ vprovadzhennya CRM-system v torhovelʹno-komertsiyni pidpryyemstva [The urgency of implementing CRM systems in trade and commercial enterprises]. Mizhnarodnyy naukovyy zhurnal "Internauka", no. 2, рр. 12–15. (in Ukrainian)

Voytovych S., Lorvi I., Bukalo N. (2022) Zastosuvannya CRM-tekhnolohiyi dlya avtomatyzatsiyi protsesiv vzayemodiyi iz spozhyvachamy zakladu posluh [Application of CRM technology for automation of processes of interaction with consumers of service establishments]. Ekonomichnyy forum, no. 4, рр. 68–73. (in Ukrainian)

Kahan I. V., Kostyuchko S. M. (2023) CRM-systemy yak instrument pidvyshchennya efektyvnosti biznesu [CRM systems as a tool for improving business efficiency]. Komp'yuterno-intehrovani tekhnolohiyi: osvita, nauka, vyrobnytstvo, no. 52, рр. 5–9. (in Ukrainian)

Oksamytna L. P., Pryakha R. I. (2023) Pidkhody do otsinky efektyvnosti CRM-system [Approaches to evaluating the effectiveness of CRM systems]. Upravlinnya rozvytkom skladnykh system, no. 54, рр. 30–39. (in Ukrainian)

Savran N. V. (2021). CRM-systema: etapy rozvytku ta klasyfikatsiya vydiv [CRM-system: stages of development and classification of species]. Ekonomichnyy prostir, no. 168, рр. 72–77. (in Ukrainian)

Skrypchuk P. M., Skrypchuk M. P. (2023) Innovatsiyni zasady vykorystannya CRM-system: metodolohiya na riznykh rivnyakh brendovanykh nishevykh vyrobnytstv [Innovative principles of using CRM systems: methodology at different levels of branded niche production]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannya, no. 1, рр. 190–203. (in Ukrainian)

"KOMSITI" LLC. Reporting. Available at: https://clarity-project.info/edr/40131916/finances?current_year=2022 (in Ukrainian)

"KOMSITI" LLC. Official resource. Available at: http://komcity.com.ua/ (in Ukrainian)

Khlystun D. M. (2023) Udoskonalennya systemy upravlinnya komunikatsiyi orhanizatsiyi zi spozhyvachamy shlyakhom avtomatyzatsiyi protsesu nadannya posluh u seredovyshchi CRM [Improving the management system of the organization's communication with consumers by automating the process of providing services in the CRM environment]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Cherkasʹkoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, no. 68, рр. 19–28. (in Ukrainian)

Article views: 51
PDF Downloads: 58
Published
2024-03-29
How to Cite
Proshchenko, A. (2024). EVALUATION OF THE EFFECTIVENESS OF CRM SYSTEMS IMPLEMENTATION IN THE ACTIVITIES OF SMALL BUSINESSES. Via Economica, (4), 165-170. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-4-23
Section
Статті