DIGITAL INTEGRATION IN TERRITORIAL MARKETING
Abstract
The purpose of the article is to investigate the impact of digital tools on territorial marketing and to examine their use for optimizing strategies and pricing in this context. The article discusses such aspects as data analytics, geolocation, mobile applications, and other digital tools that allow companies to collect, analyze, and use data to improve marketing strategies and pricing. The author’s contribution to solving the research problem lies in studying and analyzing the impact of digital tools on territorial marketing. It is found that these tools allow companies to analyze the effectiveness of marketing activities, measure conversion and ROI, optimize strategies and pricing, and improve communication with customers. It is noted that research in this area can focus on the development of new technologies, the study of their impact on consumers and social aspects, as well as the development of new strategies to optimize marketing activities. Digital integration in territorial marketing is important for optimizing strategies and pricing in the context of territorial marketing. This allows increasing the efficiency of marketing activities by providing more accurate targeting of advertising efforts to the target audience and reducing advertising costs. The practical significance of the obtained results lies in the possibility for companies to optimize their marketing strategies and pricing, as well as to improve communication with customers. The research has shown that digital integration in territorial marketing allows companies to attract and retain customers, as well as to increase the efficiency and effectiveness of their marketing activities. Therefore, digital integration also allows increasing audience engagement through various digital communication channels and increasing the accuracy and effectiveness of pricing through data analysis of market demand and supply. Overall, digital integration in territorial marketing allows companies to increase competitiveness and attract more customers.
References
Богашко О.Л. Регіональний маркетинг в умовах розвитку цифрового простору. Конкурентоспроможність вітчизняних підприємств-надавачів послуг громадського транспорту: актуальні проблеми та європейський досвід їх вирішення: зб. тез доп. ІІІ Всеукраїн. наук. – практ. конф. студ., аспір. та молодих вчен. з міжнар. участю. Тернопіль: ТНЕУ, 2020. С. 40–43.
Буднікевич І.М., Гавриш І.І. Концепція територіального маркетингу як основа формування та підвищення привабливості. Регіональна економіка. 2016. № 3. С. 76–85.
Дюндін В. Д. Формування бренду територій як фактор соціально-економічного розвитку регіону. Економічний простір. 2015. № 93. С. 93–106.
Романова Л., Бережинський Д. Маркетинг як інструмент розвитку іміджу територіальних громад. Київський економічний науковий журнал. 2023. № 1. С. 69–75.
Смерічевський С.Ф., Сібрук В.Л. Стратегічні аспекти маркетингу територій в умовах децентралізації управління України. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 26 (2). С. 55–59.
Бондаренко В. М., Шершун К. О. Поняття та інструменти територіального маркетингу в контексті стратегічного розвитку регіонів. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3347 (дата звернення: 19.02.2024).
Anholt S. Competitive identity. The new brand management for nations, cities and regions. Palgrave Macvillian, 2007. P. 30–53.
Bohashko O. L. (2020) Rehionalnyi marketynh v umovakh rozvytku tsyfrovoho prostoru [Regional marketing in the conditions of the development of the digital space]. Rehionalnyi marketynh v umovakh rozvytku tsyfrovoho prostoru. Konkurentospromozhnist vitchyznianykh pidpryiemstv-nadavachiv posluh hromadskoho transportu: aktualni problemy ta yevropeiskyi dosvid yikh vyrishennia: zb. tez dop. III Vseukrain. nauk. – prakt. konf. stud., aspir. ta molodykh vchen. z mizhnar. uchastiu. Ternopil: TNEU (in Ukrainian).
Budnikevych I. M., Havrysh I. I. (2016) Kontseptsiya terytorialʹnoho marketynhu yak osnova formuvannya ta pidvyshchennya pryvablyvosti [The concept of territorial marketing as a basis of formation and increase of attractiveness]. Rehionalna ekonomika – Regional economy, vol. 3, pp. 76–85.
Dundin V. D. (2015) Formuvannia brendu terytorii yak faktor sotsialno-ekonomichnoho rozvytku rehionu [Formation of the territory brand as a factor in the socio-economic development of the region]. Ekonomichnyi prostir – Economic space, vol. 93, рр. 93–106.
Romanova L., Berezhynskyi D. (2023) Marketynh yak instrument rozvytku imidzhu terytorialnykh hromad [Marketing as a tool for developing the image of territorial communities]. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal – Kyiv Economic Scientific Journal, vol. 1, рр. 69–75.
Smerichevsʹkyy S. F., Sibruk V. L. (2018) Stratehichni aspekty marketynhu terytoriy v umovakh detsentralizatsiyi upravlinnya Ukrayiny [Strategic aspects of marketing of territories in the conditions of decentralization of management of Ukraine]. Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea Econ omic Studies, vol. 26 (2), pp. 55–59.
Bondarenko V. M., Shershun K. O. Poniattia ta instrumenty terytorialnoho marketynhu v konteksti stratehichnoho rozvytku rehioniv [Concepts and tools of territorial marketing in the context of strategic development of regions]. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3347 (accessed February 21, 2024)
Anholt S. (2007) Competitive identity. The new brand management for nations, cities and regions. Palgrave Macvillian.