TRANSFORMATION PRINCIPLES OF THE DUAL FORM OF HIGHLY QUALIFIED STAFF TRAINING OF THE AGRICULTURAL SECTOR OF THE ECONOMY AS A FACTOR OF ACCELERATED REDUCTION OF THE PERSONNEL DEFICIT

Keywords: highly qualified personnel, agrarian sector of the economy, higher education institutions, financial relations, educational services, dual form, modernization

Abstract

The article is devoted to the study of the transformational fundamentals of the dual form of training of highly qualified personnel for the agrarian sector of the economy. The introduction of dual education, which combines theoretical training in industry institutions of higher education with practical training in agricultural enterprises, is considered a key factor in the accelerated reduction of the personnel deficit in the industry. The main attention is paid to the analysis of the effectiveness of the dual form of education in the context of modern challenges and needs of the agricultural sector. Arguments are presented regarding the expediency of close cooperation between institutions of higher education and enterprises for the formation of relevant and practically oriented students of higher education within the framework of public-private partnership. An analysis of the types of public-private partnership contracts was carried out as part of a SWOT analysis to determine the strengths and weaknesses when used as part of a dual form of education. In addition, the issues of adaptation to the requirements of the labor market, increasing the motivation of students through the provision of real employment opportunities and the development of professional skills are considered. The article substantiates the need to modernize the personnel training system, taking into account international experience and innovative approaches, which will contribute to the sustainable development of the agricultural sector and increase its competitiveness. The practical significance of the research results lies in the identification of trends, priorities and value orientations, which are key in improving the quality of training of specialists in the agricultural sector, which will contribute to increasing the efficiency of national agribusiness and achieving the goals of sustainable development of agriculture, ensuring competitiveness in the global agri-food market.

References

"Про вищу освіту" Закону України. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Аналітичний звіт "Думки роботодавців про дуальну освіту" Міністерство освіти і науки України. Київ. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/10/Dualna_2_2%20edit%206-11.pdf

Хомишин І. Запровадження дуальної форми навчання у сфері вищої освіти україни. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: “Юридичні науки”. 2020. Том Т. 7, № 1, сс. 120-125.

Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Розпорядження КМУ від 3 квітня 2019 р. № 214-р. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2019-%D1%80#Text

Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти. Наказ МОН від 13.04.2023 № 426. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text

Договір про здобуття фахової передвищої (вищої) освіти за дуальною формою. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/regulatorna_dijalnist/2021/10/22/Proyekt.polozh.nak.dualna.VO.22.10.docx

Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми третього року запровадження пілотного проекту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України. Біліченко О. [ред.] І.О. Сєрова. Київ : Державна установа «Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти», 2022. Досвід провадження дуальної форми здобуття освіти в Миколаївському НАУ. сс. 63-66. ISBN 978-617-7283-39-2.

Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми третього року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти україн. Коваленко І., Тодерюк І. та Глуходід Г. [ред.] Серова І. та Талюта Л. Київ : Науково-методичний центр ВФПО, 2022. Дуальна освіта: впровадження та розвиток на прикладі закладу вищої освіти аграрного спрямування. С. 128.

Бугайчук В. та ін. Методичні рекомендації щодо впровадження дуальної форми здобуття освіти. [ред.] М. Романова. Київ : ТОВ «Вістка». С. 281.

Про державно-приватне партнерство Закон України від 03.09.2023 №2404-VI. Верховна Рада України Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text

"Про концесію" Закон України від 03.09.2023 №155-IX. Верховна Рада України Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text

Сутність, ознаки та переваги механізму дпп. Міністерство економіки України. URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=196d3373-eb07-4834-a61e-b3608f28eb22&title=SutnistDerzhavnoprivatnogoPartnerstva

Нормативно-правове забезпечення бухгалтерського обліку в підприємницькій сфері. Міністерство фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk/nacionalni-polozhennja1

Міжнародні стандарти фінансової звітності (МСФЗ). BDO Україна. URL: https://www.bdo.ua/uk-ua/services-2/consulting/ifrs#:~:text=International

SWOT Analysis. Business research methodology. URL: https://research-methodology.net/theory/strategy/swot-analysis/#google_vignette

"On higher education" of the Law of Ukraine. Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Analytical report "Opinions of employers on dual education" Ministry of Education and Science of Ukraine. Kyiv. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/10/Dualna_2_2%20edit%206-11.pdf

Khomyshyn I. (2020) Introduction of a dual form of education in the sphere of higher education of Ukraine. Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Series: "Legal Sciences". Volumes 7, No. 1, pp. 120-125.

On the approval of the plan of measures for the implementation of the Concept of training specialists in a dual form of education. Order of the CMU dated April 3, 2019 No. 214 Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2019-%D1%80#Text

On the approval of the Regulation on the dual form of obtaining professional pre-higher and higher education. Order of the Ministry of Education, Culture, Sports and Science of Ukraine dated 04/13/2023 No. 426. Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text

Agreement on obtaining professional pre-higher (higher) education in dual form. Ministry of Education and Science of Ukraine. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/regulatorna_dijalnist/2021/10/22/Proyekt.polozh.nak.dualna.VO.22.10.docx

Dual form of education: successes and problems of the third year of implementation of the pilot project in institutions of higher and professional pre-higher education of Ukraine. Bilichenko O. [ed.] I.O. Serova. Kyiv: State institution "Scientific and Methodological Center of Higher and Professional Pre-Higher Education", 2022. Experience of implementing a dual form of education at the Mykolaiv NAU. ss 63-66. ISBN 978-617-7283-39-2.

Dual form of education: successes and problems of the third year of implementation of the pilot project in institutions of higher and professional pre-higher education in Ukraine. Kovalenko I., Toderyuk I. and Glukhodid G. [eds.] Serova I. and Talyuta L. Kyiv: Scientific and Methodological Center of VFPO, 2022. Dual education: implementation and development on the example of an agricultural higher education institution. 128.

Bugaichuk V., et al. Methodological recommendations for the implementation of a dual form of education. [ed.] M. Romanova. Kyiv: "Vistka" LLC. 281.

Law of Ukraine dated September 3, 2023 No. 2404-VI on public-private partnership. Verkhovna Rada of Ukraine Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text

"On Concession" Law of Ukraine dated September 3, 2023 No. 155-IX. Verkhovna Rada of Ukraine Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text

The essence, signs and advantages of the DPP mechanism. Ministry of Economy of Ukraine. URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=196d3373-eb07-4834-a61e-b3608f28eb22&title=SutnistDerzhavnoprivatnogoPartnerstva

Normative and legal provision of accounting in the business sphere. Ministry of Finance of Ukraine. URL: https://mof.gov.ua/uk/nacionalni-polozhennja1

International Financial Reporting Standards (IFRS). BDO Ukraine. URL: https://www.bdo.ua/uk-ua/services-2/consulting/ifrs#:~:text=International

SWOT Analysis. Business research methodology. URL: https://research-methodology.net/theory/strategy/swot-analysis/#google_vignette

Article views: 42
PDF Downloads: 38
Published
2024-03-29
How to Cite
Sedov, V. (2024). TRANSFORMATION PRINCIPLES OF THE DUAL FORM OF HIGHLY QUALIFIED STAFF TRAINING OF THE AGRICULTURAL SECTOR OF THE ECONOMY AS A FACTOR OF ACCELERATED REDUCTION OF THE PERSONNEL DEFICIT. Via Economica, (4), 225-231. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-4-32
Section
Статті