BRAND AS A RESULT OF MARKETING INFORMATION IN THE CONTEXT OF BUSINESS CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY

Keywords: brand, branding, social mission, corporate social responsibility, image, business, marketing information

Abstract

The world of business is undergoing significant transformations. Today, enterprises are increasingly aware of their impact on the environment and society. Customers want to support companies that share their values and take social responsibility. In this context, the brand becomes a powerful marketig tool for achieving business goals and creating positive changes. Corporate social responsibility (CSR) is not just a modern trend, but a strategic choice of companies that understand that business success is inextricably linked to the well-being of society. CSR involves the active participation of companies in solving social problems, protecting the environment and creating favorable conditions for the development of employees. Corporate social responsibility (CSR) and brand are closely related. The brand, in turn, is the face of the company that shapes consumers' perceptions of its values, product quality, and relations with society. A brand associated with social initiatives not only strengthens its reputation, but also creates an emotional connection with consumers, increasing their loyalty. Companies skillfully and effectively use their brand to achieve social goals and at the same time strengthen their reputation in the market. The most important strategic issue for any company should be the content and importance of its social mission and brand component. Effectively managing consumer behavior toward a particular product or brand requires understanding all the motivations associated with a particular market segment. A brand is a set of elements that form the image of a company or product, reflect their values, goals and attitude towards customers. Branding is a strategic process of creating and managing this image, which includes market analysis, strategy development, creating a visual and communication identity, as well as maintaining and developing the brand in the future. The correct development of the brand and its effective use acts as one of the important marketing tools of enterprise management, which provides more competitive advantages in the market.

References

Амосов О.Ю., Діденко Н.В., Лебєдєва К.Ю. Брендинг як основний інструмент маркетингу в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 12. С. 10–12.

Борщ В., Кліменко В. Управління брендом сучасної організації як чинник її конкурентоспроможності. Економіка. Фінанси. Право. №4/1. 2020. С. 10–13.

Бренд і брендинг: що це таке та яка користь для бізнесу. URL: https://drukarnia.com.ua/articles/brend-i-brending-sho-ce-take-ta-yaka-korist-dlya-biznesu-lrtir

Воронько-Невіднича Т.В., Помаз О.М., Васильєва Ю.А., Коваленко Г.О. Аспекти корпоративної соціальної відповідальності підприємства, що сприяють формуванню його іміджу. Modern Economics. 2020. № 24. С. 45–49.

Зеленюк-Джунь Л. Соціально відповідальне ведення бізнесу – складова сталого розвитку. Соціально відповідальне ведення бізнесу : зб. матеріалів за результатами Всеукраїнського конкурсу наукових робіт. Київ : б/в. 2022. С. 77–85.

Пшенична О. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств як основа інноваційного розвитку сучасної економіки. Соціально відповідальне ведення бізнесу : зб. матеріалів за результатами Всеукраїнського конкурсу наукових робіт. Київ : б/в. 2022. С. 86–94.

П’янкова О.В. Бренди та торгові марки: сутність понять, функції, класифікація. Аспекти соціально-економічного розвитку транзитивної економіки : кол. моногр. Умань, 2012. Ч. 2. С. 204–214.

Соціальна відповідальність українського бізнесу: стан та актуальні акценти розвитку. URL: https://www.researchgate.net/publication/379361841_socialna_vidpovidalnist_ukrainskogo_biznesu_stan_ta_aktualni_akcenti_rozvitku

Файвішенко Д.С. Сучасні тенденції візуалізації бренду. I Всеукр. наук.-практ. конф: Бренд-менеджмент: маркетингові технології : тези доп. Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 2018. С. 43–44.

Харчук О.А. Сутність бренду як економічного поняття: виникнення, становлення та сучасні тенденції розвитку. Економіка. 2010. № 13. С. 414–420.

Amosov O. Yu., Didenko N. V., Lebiedieva K. Yu. (2015) Brendynh yak osnovnyi instrument marketynhu v Ukraini [Branding as the main marketing tool in Ukraine]. Investments: practice and experience, no. 12, pp. 10–12.

Borshch V., Klimenko V. (2020) Upravlinnia brendom suchasnoi orhanizatsii yak chynnyk yii konkurentospromozhnosti [Brand management of a modern organization as a factor of its competitiveness]. Economics. Finance. Right, no. 4/1, pp. 10–13.

Drukarnia (2024) Brend i brendynh: shcho tse take ta yaka koryst dlia biznesu [Brand and Branding: what it is and what are the business benefits]. Available at: https://drukarnia.com.ua/articles/brend-i-brending-sho-ce-take-ta-yaka-korist-dlya-biznesu-lrtir

Voronko-Nevidnycha T. V., Pomaz O. M., Vasylieva Yu. A., Kovalenko H. O. (2020) Aspekty korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstva, shcho spryiaiut formuvanniu yoho imidzhu [Aspects of corporate social responsibility of the enterprise that contribute to the formation of its image]. Modern Economics, no. 24, pp. 45–49.

Zeleniuk-Dzhun L. (2022) Sotsialno vidpovidalne vedennia biznesu – skladova staloho rozvytku [Socially responsible business is a component of sustainable development]. Collection of materials based on the results of the All-Ukrainian competition of scientific papers, pp. 77–85.

Pshenychna O. (2022) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstv yak osnova innovatsiinoho rozvytku suchasnoi ekonomiky [Corporate social responsibility of enterprises as the basis for innovative development of the modern economy]. Collection of materials based on the results of the All-Ukrainian competition of scientific papers, pp. 86–94.

Piankova O. V. (2012) Brendy ta torhovi marky: sutnist poniat, funktsii, klasyfikatsiia [Brands and Trademarks: essence of concepts, functions, classification]. Aspects of socio-economic development of the transitive economy: collective monograph, no. 2, pp. 204–214.

ResearchGate (2023) Sotsialna vidpovidalnist ukrainskoho biznesu: stan ta aktualni aktsenty rozvytku [Social responsibility of Ukrainian business: state and current emphasis of development]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/379361841_socialna_vidpovidalnist_ukrainskogo_biznesu_stan_ta_aktualni_akcenti_rozvitku

Faivishenko D. S. (2018) Suchasni tendentsii vizualizatsii brendu [Current brand visualization trends]. Brand management: marketing technologies: The first all-Ukrainian scientific and practical conference, pp. 43–44.

Kharchuk O. A. (2010) Sutnist brendu yak ekonomichnoho poniattia: vynyknennia, stanovlennia ta suchasni tendentsii rozvytku [The essence of the brand as an economic concept: emergence, formation and modern development trends]. Economics, no. 13, pp. 414–420.

Article views: 28
PDF Downloads: 26
Published
2024-11-04
How to Cite
Paniuk, T., & Palamarchuk, O. (2024). BRAND AS A RESULT OF MARKETING INFORMATION IN THE CONTEXT OF BUSINESS CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY. Via Economica, (6), 59-64. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-6-9
Section
Статті