ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ В РИНКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ І ПРИЙНЯТТЯ КУПІВЕЛЬНИХ РІШЕНЬ

  • Микола Шевченко Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Ключові слова: споживач, поведінка, споживча поведінка, ринкове середовище, купівельні рішення, модель споживчої поведінки, споживчі реакції, потреби, мотиви

Анотація

Стаття присвячена проблемам і напрямам аналізу споживчої поведінки у сучасному маркетинговому середовищі. Розглянуто роль і значення споживача як об’єкту дослідження теорії споживчої поведінки. Виділено та структуровано основні фактори впливу, що мають відношення до процесу прийняття купівельних рішень. Доведено значення багатоваріантності проявів споживчої поведінки у ринковому середовищі. Визначено залежність споживчої поведінки від специфіки розвитку процесів споживання в економічному і маркетинговому середовищах. Описано і проаналізовано комплекс критеріїв впливу на споживчу поведінку з врахуванням зовнішніх і внутрішніх факторів середовища. Доведено важливість врахування емоційних і підсвідомих факторів споживачів у напрямку формування рішень щодо купівлі. Відмічено неоднозначність і суб’єктивність формування споживчих установок в алгоритмі прийняття рішень щодо купівлі. Акцентовано увагу на неоднозначності і суб’єктивності формування споживчих установок в алгоритмі прийняття рішень щодо купівлі. Доведена необхідність врахування і аналізу архетипу споживача з подальшою класифікацією різновиду споживчої поведінки і використанням можливих інструментів впливу на свідомість споживача. Підкреслено необхідність вивчення і аналізу моделей і образу життя споживачів у контексті їхнього впливу на прийняття рішень щодо купівлі. Запропоновано класифікацію споживачів за мотивацією і відношенням до купівлі. Зазначено питання актуальності вивчення споживачів на основі однорідності споживчих ознак і поведінки. Сформовано і охарактеризовано соціально-психологічні фактори прийняття купівельних рішень. Представлено і розкрито особливості поведінки споживача в залежності від архетипу. Досліджено особливості споживчого мислення і відповідні способи прийняття купівельних рішень. Обґрунтовано важливість врахування теорії цінностей особистості для аналізу особливостей споживчих реакцій. На основі систематизації принципів і особливостей споживчої поведінки сформовано відповідні висновки.

Посилання

Багорка М.О., Кадирус І.Г., Юрченко Н.І. Методи дослідження внутрішнього ринку споживачів та споживчої поведінки. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2022. Випуск 1(105). C. 129–137.

Євсейцева О.С., Потєха Д.С. Психологічні аспекти вивчення поведінки споживача. Інвестиції: практика і досвід. 2016. № 10. С. 30–34.

Окландер М.А., Жарська І.О. Поведінка споживача: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 208 с.

Пачковський Ю.Ф., Максименко А.О. Споживча поведінка українських домогосподарств: монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка. 2014. 292 с.

Шафалюк О.К. Гуманістична концепція споживача в маркетингу: монографія. Київ : КНЕУ. 2008. 200 с.

Щерба О.І. Споживча поведінка за умов глобалізації. Теорія та історія соціології. 2020. Випуск 13. Т. 1. С. 15–22.

Roger D. Blackwell, Paul W. Miniard, James F. Engel. Consumer Behaviour. 10th edition. Thomson South-Western. 2007. 944 p.

Bahorka M. O., Kadyrus I. H., Yurchenko N. I. (2020) Metody doslidzhennia vnutrishnoho rynku spozhyvachiv ta spozhyvchoi povedinky [Research methods of the internal market of consumers and consumer behavior]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli ‒ Scientific Bulletin of the Poltava University of Economics and Trade, vol. 1(105), pр. 129–137.

Yevseitseva O. S., Potiekha D. S. (2016) Psykholohichni aspekty vyvchennia povedinky spozhyvacha [Psychological aspects of studying consumer behavior]. Investytsii: praktyka i dosvid ‒ Investments: practice and experience, vol. 10, pp. 30–34.

Oklander M. A.б Zharska I. O. (2014) Povedinka spozhyvacha: navch. posib [Consumer behavior: education manual]. Kyiv: «Tsentr uchbovoi literatury», 208 p. (in Ukranian)

Pachkovskyi Yu. F., Maksymenko A. O. (2014) Spozhyvcha povedinka ukrainskykh domohospodarstv: monohrafiia [Consumer behavior of Ukrainian households: monograph]. Lviv. LNU imeni Ivana Franka. 292 p. (in Ukranian)

Shafaliuk O. K. (2008) Humanistychnia kontseptsiia spozhyvacha v marketynhu: monohrafiia [Humanistic concept of the consumer in marketing: monograph. Kyiv: KNEU. 200 p. (in Ukranian)

Shcherba O. I. (2020) Spozhyvcha povedinka za umov hlobalizatsii [Consumer behavior under the conditions of globalization]. Teoriia ta istoriia sotsiolohii ‒Theory and history of sociology, vol. 13 (1), pp. 15–22.

Roger D. Blackwell, Paul W. Miniard, James F. Engel (2007) Consumer Behaviour. 10th edition. Thomson South-Western. 944 p.

Переглядів статті: 9
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-11-04
Як цитувати
Шевченко, М. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ В РИНКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ І ПРИЙНЯТТЯ КУПІВЕЛЬНИХ РІШЕНЬ. Via Economica, (6), 103-108. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-6-15
Розділ
Статті