ВИХОВАННЯ ПОЧАТКІВЦЯ-АКОМПАНІАТОРА У КЛАСІ ФОРТЕПІАНО

  • Тетяна Ігорівна Крижановська
  • Олександра Василівна Маєвська
Ключові слова: акомпаніатор, акомпанемент, початкові акомпаніаторські навички, учень-піаніст

Анотація

У статті розглянуто методичні підходи, що сприяють формуванню початкових акомпаніаторських навичок учнів класу фортепіано дитячої музичної школи. Автори доводять актуальність проблеми, посилаючись на Концепцію сучасної мистецької школи та Положення про мистецьку школу тощо. Уточнено: мистецька (музична) школа передбачає набуття здобувачами спеціальних мистецьких виконавських компетентностей у процесі активної мистецької діяльності. Акцентовано таке: сучасна музична школа має бути середовищем творчого розвитку особистості. Педагогічно ефективним для досягнення зазначеної мети є включення учня з перших днів навчання у творчі практики. Серед них важливе місце повинне посісти створення та виконання музичного супроводу. Автори статті досліджують зміст та структуру поняття «акомпаніаторські навички». Для цього ними проаналізований історичний аспект проблеми. Зміст акомпаніаторської діяльності вивчається шляхом ретроспективного аналізу. Останній пояснює особливості зародження й еволюції зазначеного виду музикування. Оскільки музичні вміння та навички зростають на ґрунті розвинених музичних здібностей, то зазначається: у цьому плані акомпаніатор виявляє високу музикальність, розвинені музичні слух, пам’ять, мислення, уяву, емоційність. До акомпаніаторських умінь і навичок віднесено якісне володіння фортепіано, уміння цілісно охопити образну сутність і форму твору, втілити задум автора. Акомпаніатор повинен швидко опановувати музичний текст, вільно читати з аркуша, диференціювати головне та другорядне тощо. Поняття «початкові акомпаніаторські навички учня-піаніста» узагальнено довкола таких параметрів: виконавський, інтерпретаційний, імпровізаційний, читання з аркуша. У процесі формування початкових акомпаніаторських навичок учня-піаніста передбачено дотримання такої етапності: орієнтовний, репродуктивний, імпровізаційний, інтерпретаційний, елементарно творчий і творчий етапи.

Посилання

Концепція сучасної мистецької школи (2017). Наказ Міністерства культури України від 20 грудня 2017 р. № 1433. URL: https://dniprorada.gov.ua/upload/files/o_1diss5gtm15rakg313gpqg01arq9n.docx (дата звернення: 31 січня 2023).
Положення про мистецьку школу (2018). Наказ Міністерства культури України від 9 серпня 2018 р. № 686. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1004-18#text (дата звернення: 31 січня 2023).
Юцевич Ю. (2003). Музика. Словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 352 с.
Типова навчальна програма з навчальної дисципліни «Музичний інструмент фортепіано» середнього (базового) підрівня початкової мистецької освіти з музичного мистецтва початкового професійного спрямування, інструментальні класи. Київ, 2021. 21 с.
Негребецька О. (2017). Історія акомпанементу як виду музичної практики Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». Вип. 157. С. 173–177.
Великий тлумачний словник сучасної української мови. (2005). уклад. і гол. ред. В. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун. 1728 с.
Акомпаніатор. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80 (дата звернення: 24 лютого 2023).
Алексеев А. (1974). Из истории фортепианной педагогики: [хрестоматия]. Київ: Музична Україна. 164 с.
Люблинский А. (1972). Теорія та практика акомпанементу. Л.: Музика. 80 с.
Рильський М. (1968). Микола Лисенко (Клаптики споминів). М.В. Лисенко у спогадах сучасників / за ред. О. Лисенка, Р. Пилипчука. Київ: Музична Україна. С. 661 – 671.
Гречанюк Л. Фортепіано та музична творчість. URL: http://novovolynsk-cdut.edukit.volyn.ua/viddily/hudozhnjoestetichnij_viddil/kerivnik_gurtka_vokaljna_grupa_akompaniator/ (дата звернення: 4 лютого 2023).
Сапфирова Л. Професійна майстерність акомпаніатора як запорука розвитку музичності вихованця. URL: https://naurok.com.ua/vistup-profesiyna-maysternist-akompaniatora-yak-zaporuka-rozvitku-muzichnosti-vihovancya-92708.html (дата звернення: 4 лютого 2023).
Переглядів статті: 41
Завантажень PDF: 27
Опубліковано
2023-12-05
Як цитувати
Крижановська, Т. І., & Маєвська, О. В. (2023). ВИХОВАННЯ ПОЧАТКІВЦЯ-АКОМПАНІАТОРА У КЛАСІ ФОРТЕПІАНО. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (2), 22-27. https://doi.org/10.32782/ART/2023-2-4

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають