МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДЛІТКІВ-БАНДУРИСТІВ
Анотація
У статті досліджено методику реалізації педагогічного потенціалу бандурного виконавства у процесі музичного розвитку підлітків-бандуристів. Авторами уточнено зміст поняття «музичний розвиток учнів-бандуристів». В авторській інтерпретації музичний розвиток – це процес якісних змін, що відбуваються в музичному досвіді особистості, тобто в системі здобутих нею на практиці музичних компетенцій – здатностей самостійно використовувати засвоєні музичні знання та вміння. З метою комплексного цілеспрямованого впливу у структурі музичного розвитку учня-бандуриста виділено такі сфери: емоційну; слухового сприймання; ставленнєву; виконавську, а також пізнавальну. Структурування даної особистісної якості дозволить педагогу диференціювати завдання музичного розвитку особистості, зокрема й у напрямі збагачення емоційного досвіду, слухових вражень, музичних інтересів, а також знань, забезпечує цілісність розвивального процесу. У центрі уваги дослідження – учні-бандуристи підліткового віку. Виділено низку провідних вікових психологічних передумов, що сприяють ефективності музичного розвитку підлітків, як-от: інтелектуалізація пізнавальних процесів, поява нових мотивів навчання, активізації потреби в самовираженні та самостійній творчості, інтенсифікація розвитку емоційної сфери, зокрема моральних, інтелектуальних і естетичних почуттів тощо. На прикладі авторської практики доведено: у процесі навчання гри на бандурі підлітки отримують можливість доторкнутись до одного з найгероїчніших вітчизняних мистецтв – бандурництва. Доцільно підібрані методи педагогічного впливу, орієнтовані на музичний слух (слуховий аналіз музичної мови), інтелектуальну (пізнавальні бесіди), емоційну (незвична яскрава форма знайомства з музичними творами), ставленнєву (збагачення слухових музичних вражень, включення в оцінкову діяльність), практичну (різні види творчої діяльності) сфери, відповідаючи віковим потребам підлітка, сприяють його цілісному музичному розвитку.
Посилання
Положення про мистецьку школу. Наказ Міністерства культури України від 9 серпня 2018 р. № 686. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1004-18#text (Дата звернення 31 січня 2023).
Токарева Н., Шамне А. (2017). Вікова та педагогічна психологія: навчальний посібник. Київ. 548 с.
Крайг Г. (2000). Психологія розвитку. 992 с.
Заброцький М. (2002). Основи вікової психології. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 112 с.
Іванова Ю. Мотивація як чинник успішного формування навчально-пізнавальної діяльності учнів. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/1_2016/%D0%98%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%92%D0%90.pdf (Дата звернення 11 лютого 2023)
Подоляк Л. (2006). Основи вікової психології: навчальний посібник. Київ: Главник. 112 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (2005). Уклад. і гол. ред. Т. Бусел. Київ: Ірпінь, Перун. 1728 с.
Кирнарская Д. (2003). Психологія музичної діяльності. Теорія та практика. М. 368 с.
Газіна І. (2015). Методика музичного виховання дітей дошкільного віку навч.-метод. посібник для студентів напряму підготовки «Дошкільна освіта», вихователів дошкільних навчальних закладів та батьків. Кам’янець-Подільський: Аксіома. 196 с.
Юцевич Ю. (2003). Музика: словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 118 с.