МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДЛІТКІВ-БАНДУРИСТІВ

  • Тетяна Ігорівна Крижановська
  • Марія Ігорівна Янкевич
Ключові слова: музичний розвиток, підліток, бандурне мистецтво

Анотація

У статті досліджено методику реалізації педагогічного потенціалу бандурного виконавства у процесі музичного розвитку підлітків-бандуристів. Авторами уточнено зміст поняття «музичний розвиток учнів-бандуристів». В авторській інтерпретації музичний розвиток – це процес якісних змін, що відбуваються в музичному досвіді особистості, тобто в системі здобутих нею на практиці музичних компетенцій – здатностей самостійно використовувати засвоєні музичні знання та вміння. З метою комплексного цілеспрямованого впливу у структурі музичного розвитку учня-бандуриста виділено такі сфери: емоційну; слухового сприймання; ставленнєву; виконавську, а також пізнавальну. Структурування даної особистісної якості дозволить педагогу диференціювати завдання музичного розвитку особистості, зокрема й у напрямі збагачення емоційного досвіду, слухових вражень, музичних інтересів, а також знань, забезпечує цілісність розвивального процесу. У центрі уваги дослідження – учні-бандуристи підліткового віку. Виділено низку провідних вікових психологічних передумов, що сприяють ефективності музичного розвитку підлітків, як-от: інтелектуалізація пізнавальних процесів, поява нових мотивів навчання, активізації потреби в самовираженні та самостійній творчості, інтенсифікація розвитку емоційної сфери, зокрема моральних, інтелектуальних і естетичних почуттів тощо. На прикладі авторської практики доведено: у процесі навчання гри на бандурі підлітки отримують можливість доторкнутись до одного з найгероїчніших вітчизняних мистецтв – бандурництва. Доцільно підібрані методи педагогічного впливу, орієнтовані на музичний слух (слуховий аналіз музичної мови), інтелектуальну (пізнавальні бесіди), емоційну (незвична яскрава форма знайомства з музичними творами), ставленнєву (збагачення слухових музичних вражень, включення в оцінкову діяльність), практичну (різні види творчої діяльності) сфери, відповідаючи віковим потребам підлітка, сприяють його цілісному музичному розвитку.

Посилання

Концепція сучасної мистецької школи. Наказ Міністерства культури України від 20 грудня 2017 р. № 1433. URL: https://dniprorada.gov.ua/upload/files/o_1diss5gtm15rakg313gpqg01arq9n.docx (Дата звернення 31 січня 2023).
Положення про мистецьку школу. Наказ Міністерства культури України від 9 серпня 2018 р. № 686. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1004-18#text (Дата звернення 31 січня 2023).
Токарева Н., Шамне А. (2017). Вікова та педагогічна психологія: навчальний посібник. Київ. 548 с.
Крайг Г. (2000). Психологія розвитку. 992 с.
Заброцький М. (2002). Основи вікової психології. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 112 с.
Іванова Ю. Мотивація як чинник успішного формування навчально-пізнавальної діяльності учнів. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/1_2016/%D0%98%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%92%D0%90.pdf (Дата звернення 11 лютого 2023)
Подоляк Л. (2006). Основи вікової психології: навчальний посібник. Київ: Главник. 112 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (2005). Уклад. і гол. ред. Т. Бусел. Київ: Ірпінь, Перун. 1728 с.
Кирнарская Д. (2003). Психологія музичної діяльності. Теорія та практика. М. 368 с.
Газіна І. (2015). Методика музичного виховання дітей дошкільного віку навч.-метод. посібник для студентів напряму підготовки «Дошкільна освіта», вихователів дошкільних навчальних закладів та батьків. Кам’янець-Подільський: Аксіома. 196 с.
Юцевич Ю. (2003). Музика: словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 118 с.
Переглядів статті: 51
Завантажень PDF: 37
Опубліковано
2023-12-05
Як цитувати
Крижановська, Т. І., & Янкевич, М. І. (2023). МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДЛІТКІВ-БАНДУРИСТІВ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (2), 28-32. https://doi.org/10.32782/ART/2023-2-5

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають