ORGANIZATIONAL PRINCIPLES OF BUILDING A HUMANITARIAN AID CONTROL SYSTEM, PUBLIC AND STATE CONTROL

Keywords: humanitarian aid, control, public control, state control, transparency, accountability, organizational principles, Ukraine, efficiency, fight against corruption

Abstract

In the conditions of modern challenges and crisis situations arising from military conflicts, natural disasters and other extraordinary events, humanitarian aid becomes a vital necessity for many people. The effectiveness of providing such assistance largely depends on the organization of the control system, which ensures transparency, accountability and targeted use of resources. Public and government oversight play a key role in shaping such a system, creating mechanisms to prevent abuse and corruption, and ensuring proper use of the resources provided. In particular, in Ukraine, which has been in a state of conflict for a long time and is experiencing numerous challenges, the organization of an effective system for monitoring humanitarian aid is extremely important. The purpose of this article is to analyze the organizational foundations of building a humanitarian aid control system in Ukraine, focusing on the role of public and state control. By examining the main principles and mechanisms, we aim to highlight key aspects that will contribute to increasing efficiency and transparency in the field of humanitarian assistance. Public oversight plays a key role in ensuring transparency and accountability to the public. This includes the participation of local communities in the decision-making process, as well as monitoring the implementation of programs and projects. Civil society organizations, non-governmental organizations and local initiatives play an important role in ensuring that humanitarian aid reaches those most in need and that it is delivered efficiently and ethically. State control is also a necessary component of the system, especially in the context of international humanitarian aid, where governments regulate and monitor compliance with legislation and international standards. It ensures the fulfillment of human rights, the protection of vulnerable groups and the effective management of resources. State control is also a necessary component of the system, especially in the context of international humanitarian aid, where governments regulate and monitor compliance with legislation and international standards. It ensures the fulfillment of human rights, the protection of vulnerable groups and the effective management of resources. Therefore, effective control over the distribution and use of humanitarian aid is not only a matter of ensuring transparency and accountability, but also a matter of national security and stability. Ensuring proper control will increase the effectiveness of humanitarian programs, reduce the risks of corruption and abuse, and increase trust in humanitarian organizations both on the part of the population and international donors.

References

Андрійко О.Ф. Державний контроль в Україні: організаційно правові засади. Київ : Наукова думка, 2004. 302 с.

Андрущенко В.П., Волович В.І., Горлач М.І. та ін. Соціологія: підручник для вищої школи / за заг. ред. В.П. Андрущенка, М.І. Горлача. 3-є вид., перероб. і доп. Київ, Харків : Єдинорог, 1998. 622 с.

Арабаджиєв Д.Ю. Соціальний контроль громадський контроль і громадський моніторинг: до питання співвідношення поняття. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ, 2013. Вип. 11. С. 10–15.

Артикуца Н.В. Якість закону як соціальна цінність. Людина й закон: публічно-правовий вимір. VІІ Прибузькі юридичні читання: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (Миколаїв, 25–26 лист. 2011 р.). Миколаїв : Іліон, 2011. С. 28–30.

Бакуменко В., Попов С. Парадигма інновацій ного розвитку суспільства: сучасні концепції реформування публічного управління. URL: http://www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/edu_43/fail/4.pdf.

Банкова І., Лахижа М.. Електронне урядування в республіці Болгарія: результати розвитку та вузлові завдання. URL: http://journal.ipk.edu.ua/index.php/ED/article/view/184/178

Бєльська Т.В. Корупція як фактор негативного впливу на взаємовідносини органів публічної влади та інститутів громадянського суспільства. Державне управління та місцеве самоврядування: зб. наук. праць ДРІДУ НАДУ. 2009. Вип. 1. С. 110–117.

Битяк Ю.П. Адміністративне право України. Xарків : Право, 2003. 576 с.

Бублій М.П. Особливості здійснення громадського контролю за діяльністю органів державної влади та місцевого самоврядування. International Scientific Journal. 2016. № 5. С. 14–18.

Бутинець Ф.Ф., Бардаш С.В., Малюга Н.М., Петренко Н.І. Контроль і ревізія: підручник для студентів спеціальності «Облік і аудит» вищих навчальних закладів / за ред. проф. Ф.Ф. Бутинця. 3-тє вид., доп. і перероб. Житомир : ПП «Рута», 2002. 544 с.

Рєзнік О.М., Горобець Н.С. Корупційні ризики залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони України. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». Розділ VІІ. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. С. 507–512.

Цезарь Г. Огонь, Степан М. Голубка. Державне регулювання гуманітарної допомоги: теорія та практика. Актуальні проблеми економіки. 2020. № 10 (232). С. 102–116.

Andriiko O. F. (2004) Derzhavnyi kontrol v Ukraini: orhanizatsiino pravovi zasady [State control in Ukraine: organizational and legal principles]. Kyiv: Naukova dumka, 302 p.

Andrushchenko V. P., Volovych V. I., Horlach M. I. ta in. (1998) Sotsiolohiia: pidruchnyk dlia vyshchoi shkoly / za zah. red. V. P. Andrushchenka, M. I. Horlacha. 3-ye vyd., pererob. i dop. Kyiv, Kharkiv: Yedynoroh, 622 p.

Arabadzhyiev D. Yu. (2013) Sotsialnyi kontrol hromadskyi kontrol i hromadskyi monitorynh: do pytannia spivvidnoshennia poniattia [ Social control, public control and public monitoring: to the question of the relationship of concepts]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanov. Kyiv. Is. 11, pp. 10–15.

Artykutsa N. V. (November 25–26, 2011) Yakist zakonu yak sotsialna tsinnist. Liudyna y zakon: publichno-pravovyi vymir [The quality of the law as a social value. Man and the law: public-legal dimension]. VII Prybuzki yurydychni chytannia: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. Mykolaiv: Ilion, pp. 28–30.

Bakumenko V., Popov S. Paradyhma innovatsii noho rozvytku suspilstva: suchasni kontseptsii reformuvannia publichnoho upravlinnia [Paradigm of innovative development of society: modern concepts of reforming public administration]. Available at: http://www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/edu_43/fail/4.pdf

Bankova I., Lakhyzha M.. Elektronne uriaduvannia v respublitsi Bolhariia: rezultaty rozvytku ta vuzlovi zavdannia [Electronic governance in the Republic of Bulgaria: development results and key tasks]. Available at: http://journal.ipk.edu.ua/index.php/ED/article/view/184/178

Bielska T. V. (2009) Koruptsiia yak faktor nehatyvnoho vplyvu na vzaiemovidnosyny orhaniv publichnoi vlady ta instytutiv hromadianskoho suspilstva. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia [Corruption as a factor of negative influence on the relationship between public authorities and institutions of civil society. State administration and local self-government]: zb. nauk. prats DRIDU NADU, is. 1, pp. 110–117.

Bytiak Yu. P. (2003) Administratyvne pravo Ukrainy [ Administrative law of Ukraine]. Kharkiv: Pravo, 576 p.

Bublii M. P. (2016) Osoblyvosti zdiisnennia hromadskoho kontroliu za diialnistiu orhaniv derzhavnoi vlady ta mistsevoho samovriaduvannia. [Peculiarities of public control over the activities of state authorities and local self-government]. International Scientific Journal, no. 5, pp. 14–18.

Butynets F. F., Bardash S. V., Maliuha N. M., Petrenko N. I. (2002) Kontrol i reviziia [Control and audit]: pidruchnyk dlia studentiv spetsialnosti «Oblik i audyt» vyshchykh navchalnykh zakladiv / za red. prof. F. F. Butyntsia. 3-tie vyd., dop. i pererob. Zhytomyr: PP «Ruta», 544 p.

Rieznik O. M., Horobets N. S. Koruptsiini ryzyky zaluchennia ta vykorystannia mizhnarodnoi dopomohy u sferi bezpeky y oborony Ukrainy. [Corruption risks of attracting and using international aid in the sphere of security and defense of Ukraine]. Elektronne naukove vydannia «Analitychno-porivnialne pravoznavstvo». Rozdil VII. Administratyvne pravo i protses; finansove pravo; informatsiine pravo. Pp. 507–512.

Tsezar H. Ohon, Stepan M. Holubka (2020) Derzhavne rehuliuvannia humanitarnoi dopomohy: teoriia ta praktyka [ State regulation of humanitarian aid: theory and practice]. Publichne upravlinnia ta administruvannia. Aktualni problemy ekonomiky, no. 10 (232), pp. 102–116.

Article views: 21
PDF Downloads: 15
Published
2024-11-04
How to Cite
НaliiV. (2024). ORGANIZATIONAL PRINCIPLES OF BUILDING A HUMANITARIAN AID CONTROL SYSTEM, PUBLIC AND STATE CONTROL. Via Economica, (6), 115-122. https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-6-17
Section
Статті