МЕТОДИ АНАЛІЗУ ТА ОЦІНКИ КОНКУРЕНТНОГО ПОТЕНЦІАЛУ СУБ’ЄКТІВ ТУРИСТИЧНОЇ ІНДУСТРІЇ
Анотація
У статті зроблено огляд методів для аналізу та оціни конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії. Метою статті є дослідження методів аналізу та оціни конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії. Основними завданнями статті є аналіз методів до оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів господарювання та оцінки розвитку туристичної індустрії. Досліджено методи оцінки конкурентного потенціалу суб'єктів господарювання відомих фахівців та науковців, а саме: Брича В., Галич Н., Забуранна Л. В., Кулік А. В., Бутко М.П., Савіцької О.П., Савіцької Н.В. Гаврилюк С.П., Биби В.В., Теницької Н.Б., Білизни А.Р., Портер М., Бочан І.О. Розглянуто різні аспекти методів оцінки розвитку туристичної індустрії фахівцями та науковцями, а саме: Мазаракі А.А., Лебедєва І.В., Заячковської Г., Бутко М.П., Савіцької О., Гедіна М., Коркуни О.І., Марценюк Л.М. та Юхновської Ю.О. Як видно, науковці пропонують поетапність проведення аналітичних досліджень, що є важливим з позиції проведення комплексного та системного оцінювання конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії. Важливим є визначення мети та завдань оцінювання, вибір суб’єкта та об’єкта оцінювання, визначення напрямів та системи показників (критеріїв) оцінки, підприємств-конкурентів, розрахунок інтегрального показника конкурентного потенціалу, визначення рангу (місця) суб’єкта туристичної індустрії у загальному рейтингу. В цілому, різноманіття методичних підходів у дослідженні методів аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб'єктів туристичної індустрії вказує на необхідність комбінування різних методів для отримання комплексної та об'єктивної оцінки, базуючись на сучасних концепціях управління та оптимізації ресурсів, необхідністю врахування різних аспектів, таких як варіація попиту, лояльність клієнтів та інтегрованим підходом для отримання комплексного розуміння ситуації. Дане дослідження є важливим з позиції розробки авторського підходу до методики аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії
Посилання
Брич В., Галич Н. Сталий розвиток туристичної індустрії: екологічний та статистичний вимір. Економічний аналіз. 2020 рік. Том 30. № 4.
Забуранна Л. В., Кулік А. В. Конкурентностійкість підприємств сільського зеленого туризму: теорія, механізм формування та управління. Київ : Центр учбової літератури, 2018. 292 с.
Бутко М. Інвестиційні аспекти підвищення конкурентоспроможності економіки. Економіка України. 2004. № 4. С.40–45.
Биба В.В., Теницька Н.Б., Білизна А.Р. Оцінка конкурентних переваг розвитку підприємництва у сфері туризму на основі SWOT-аналізу. Економіка і Суспільство. 2019. Випуск 18. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-43 (дата звернення: 29.01.2024).
Гаврилюк С.П. Конкурентоспроможність підприємств на ринку туристичних послуг: авторереф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.06.02 «Підприємництво, менеджмент та маркетинг». Київ. 2001.
Портер М.Е. Стратегія конкуренції. Київ : Основи, 2008. 390 с
Гаврилюк С.П. Конкурентоспроможність підприємств у сфері туристичного бізнесу. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2006. 180 с
Шляхи забезпечення конкурентоспроможності туристичного бізнесу в умовах глобалізації: монографія / за заг. ред. д-ра екон. наук, проф. І.О. Бочана. Львів : Галицька Видавнича Спілка, 2020. 236 с.
Мазаракі А.А. Детермінанти розвитку туризму. Туризм XXI століття:глобальні виклики та цивілізаційні цінності: матеріали Міжнар. наук. практ. конф. (Пряшів, 10-11 квіт. 2019 р.). Київ : Київ. нац. торг. екон. ун-т, 2019. С. 76.
European Tourism Indicators System for sustainable destination management. URL: https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/tourism/eu-funding-and-businesses/funded-projects/sustainable/indicators_en (дата звернення: 29.01.2024).
The European Union:The European Tourism Indicator System :ETIS toolkit for sustainable destination management.Luxembourg:Publications Office of the European Union, 2016. Р. 10. URL: http://ec.europa.eu/growth/sectors /tourism/offer/sustainable/indicators/index_en.htm (дата звернення: 29.01.2024).
Лебедєв І. В. Сталий розвиток туризму: досвід Європейського Союзу і завдання для України. Вісник соціально-економічних досліджень. Одеса: Одеський національний економічний університет. 2018. No 3 (67). С. 162–173 URL: https://doi.org/10.33987/vsed.3(67).2018.162-173 (дата звернення: 29.01.2024).
Країни та території-лідери за Індексом розвитку подорожей і туризму (TTDI) у 2021 році. URL: https://www.statista.com/statistics/186639/best-ranked-countries-in-the-travel-and-tourism-competetiveness-index/ (дата звернення: 29.01.2024).
Заячковська Г. Індекс конкурентоспроможності України у сфері подорожей і туризму. Економічний аналіз. 2010. Вип. 7. С. 407–410. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/13630 (дата звернення: 29.01.2024).
Аналітика: Національний інститут стратегічних досліджень. Регіональний філіал у Львові. URL: httр://niss.lviv.ua/analytics/78/htm (дата звернення: 29.01.2024).
Савіцька О. Стратегія розвитку туристичної індустрії в Україні: регіональні аспекти. Вісник Нац. ун-ту «Львів. політехніка». 2013. № 754. С. 69. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPP_2013_754_12 (дата звернення: 29.01.2024).
Гедін М. Методичні засади оцінки туристичного потенціалу України в контексті євроінтеграції. Вісник КНЛУ. Серія Історія, економіка, філософія. 2021. Випуск 26. DOI: https://doi.org/10.32589/2412-9321.26.2021.269931 (дата звернення: 29.01.2024).
Коркуна О.І. Методичні засади оцінювання потенціалу розвитку туристичнорекреаційної сфери в економіці регіонів. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Економіка. 2020. № 1(13). С. 153
Марценюк Л.В. Проблеми та перспективи розвитку туризму в Україні. Економічний вісник. Секція: Економічна теорія. 2015. № 3. С. 78.
Поступна О.В. Туристські ресурси України: конспект лекцій. Для здобувачів вищої освіти, які навчаються за спеціальністю 242 «Туризм» за усіма формами навчання. Харків : НУЦЗУ, 2020. 209 с.
Самодай В., Левковська Ж. Характерні особливості туристичного потенціалу України. Економіка та суспільство. 2023. No. (53). URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2641 (дата звернення: 29.01.2024).
Окландер М.А. Проблеми формування маркетингової системи країни. Київ : Наукова думка, 2002. 167 с
Юхновська Ю.О. Дослідження потенціалу туристичної галузі конкурентоздатних регіонів України. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 5 (110). URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/5_2019/14.pdf (дата звернення: 29.01.2024).
Полковниченко С.О., Мурай А.О. Оцінка конкурентоспроможності України на європейському ринку туристичних послуг. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». 2018. № 12. С. 33–38. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2018.12.112 (дата звернення: 29.01.2024).
Brych V., Halych N. (2020) Stalyi rozvytok turystychnoi industrii: ekolohichnyi ta statystychnyi vymir [Sustainable development of the tourism industry: environmental and statistical dimension]. Ekonomichnyi analiz, vol. 30, no 4.
Zaburanna L. V., Kulik A. V. (2018) Konkurentnostiikist pidpryiemstv silskoho zelenoho turyzmu: teoriia, mekhanizm formuvannia ta upravlinnia [Competitiveness of rural green tourism enterprises: theory, mechanism of formation and management]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 292 p (in Ukrainian).
Butko M. (2004) Investytsiini aspekty pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ekonomiky [Investment aspekts of improving competitiveness of economic]. Ekonomika Ukrainy, no. 4, pp. 40–45 (in Ukrainian).
Byba V. V., Tenytska N. B., Bilyzna A. R. (2019) Otsinka konkurentnykh perevah rozvytku pidpryiemnytstva u sferi turyzmu na osnovi SWOT-analizu [Assessment of competitive advantages of business development in the field of tourism based on SWOT-analysis]. Ekonomika i Suspilstvo, no 18. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-43 (accessed January 29, 2024).
Havryliuk S. P. (2001) Konkurentospromozhnist pidpryiemstv na rynku turystychnykh posluh [Competitiveness of enterprises in the market of tourist services]: avtoreref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ekon. nauk: spets. 08.06.02 «Pidpryiemnytstvo, menedzhment ta marketynh». Kyiv. (in Ukrainian).
Porter M. E. (2008) Stratehiia konkurentsii [Competition strategy]. Kyiv : Osnovy, 390 p. (in Ukrainian).
Havryliuk S. P. (2006) Konkurentospromozhnist pidpryiemstv u sferi turystychnoho biznesu [Competitiveness of enterprises in the field of tourism business]. Kyiv : Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 180 p. (in Ukrainian).
Bochana I. O. (eds.) (2020) Shliakhy zabezpechennia konkurentospromozhnosti turystychnoho biznesu v umovakh hlobalizatsii [Ways of ensuring the competitiveness of the tourist business in the conditions of globalization]: monohrafiia. Lviv : Halytska Vydavnycha Spilka, 236 p. (in Ukrainian).
Mazaraki A. A. (April 10-11, 2019) Determinanty rozvytku turyzmu [Determinants of tourism development]. TuryzmXXI stolittia:hlobalni vyklyky ta tsyvilizatsiini tsinnosti: materialy Mizhnar. nauk. prakt. konf. Priashiv. Kyiv: Kyiv. nats. torh. ekon. un-t, p. 76 (in Ukrainian).
European Tourism Indicators System for sustainable destination management. Available at: https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/tourism/eu-funding-and-businesses/funded-projects/sustainable/indicators_en (accessed January 29, 2024).
The European Union:The European Tourism Indicator System :ETIS toolkit for sustainable destination management.Luxembourg:Publications Office of the European Union. (2016). P. 10. Available at: http://ec.europa.eu/growth/sectors/tourism/offer/sustainable/indicators/index_en.htm. (accessed January 29, 2024).
Lebediev I. V. (2018) Stalyi rozvytok turyzmu: dosvid Yevropeiskoho Soiuzu i zavdannia dlia Ukrainy [Sustainable development of tourism: European Union experience and tasks for Ukraine]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen. Odesa: Odeskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet. No 3 (67), pp. 162–173. DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3(67).2018.162-173 (accessed January 29, 2024).
Krainy ta terytorii-lidery za Indeksom rozvytku podorozhei i turyzmu (TTDI) u 2021 rotsi [Leading countries and territories according to the Travel and Tourism Development Index (TTDI) in 2021]. Available at: http://www.statista.com/statistics/186639/best-ranked-countries-in-the-travel-and-tourism-competetiveness-index/ (accessed January 29, 2024).
Zaiachkovska H. (2010) Indeks konkurentospromozhnosti Ukrainy u sferi podorozhei i turyzmu [The travel and tourism competitiveness index of Ukraine]. Ekonomichnyi analiz, no. 7, pp. 407–410. Available at: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/13630 (accessed January 29, 2024).
Analityka: Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen [Analytics: National Institute of Strategic Studies]. Rehionalnyi filial u Lvovi. Available at: http://niss.lviv.ua/analytics/78/htm (accessed January 29, 2024).
Savitska O. (2013) Stratehiia rozvytku turystychnoi industrii v Ukraini: rehionalni aspekty [Strategy of developing tourism industry in Ukraine: regional aspects]. Visnyk Nats. un-tu «Lviv. politekhnika», no. 754, p. 69. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPP_2013_754_12 (accessed January 29, 2024).
Hedin M. (2021) Metodychni zasady otsinky turystychnoho potentsialu Ukrainy v konteksti yevrointehratsii [Methodological principles of assessing the tourist potential of Ukraine in the context of European integration]. Visnyk KNLU. Seriia Istoriia, ekonomika, filosofiia. no 26. DOI: https://doi.org/10.32589/2412-9321.26.2021.269931 (accessed January 29, 2024).
Korkuna O. I. (2020) Metodychni zasady otsiniuvannia potentsialu rozvytku turystychnorekreatsiinoi sfery v ekonomitsi rehioniv [Methodological principles of assessing the development potential of the tourism and recreation sphere in the economy of regions]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomika, no 1(13), p. 153 (in Ukrainian).
Martseniuk L. V. (2015) Problemy ta perspektyvy rozvytku turyzmu v Ukraini [Problems and prospects of tourism development in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk. Sektsiia : Ekonomichna teoriia, no. 3, p. 78 (in Ukrainian).
Postupna O. V. (2020) Turystski resursy Ukrainy [Tourist resources of Ukraine]: konspekt lektsii. Dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity, yaki navchaiutsia za spetsialnistiu 242 «Turyzm» za usima formamy navchannia. Kharkiv: NUTsZU, 209 p. (in Ukrainian).
Samodai V., Levkovska Zh. (2023) Kharakterni osoblyvosti turystychnoho potentsialu Ukrainy [characteristics of Ukraine's tourist potential]. Ekonomika ta suspilstvo, no. (53). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-30 (accessed January 29, 2024).
Oklander M. A. (2002) Problemy formuvannia marketynhovoi systemy krainy [Problems of forming the country's marketing system]. Kyiv: Naukova dumka, 167 p. (in Ukrainian).
Yukhnovska Yu. O. (2019) Doslidzhennia potentsialu turystychnoi haluzi konkurentozdatnykh rehioniv Ukrainy [Research of the potential of the tourist industry of Ukraine's competitive regions]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, no 5 (110). Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/5_2019/14.pdf (accessed January 29, 2024)
Polkovnychenko S. O., Murai A. O. (2018) Otsinka konkurentospromozhnosti Ukrainy na yevropeiskomu rynku turystychnykh posluh [Assessment of Ukraine’s competitiveness in the european market of tourist services]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika», no. 12, pp. 33–38. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2018.12.112 (accessed January 29, 2024).