ОСОБЛИВОСТІ КОНЦЕПЦІЙ ЦІННІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО ЛІДЕРСТВА
Анотація
У статті розглядаються нові підходи до дослідження важливості ціннісно-орієнтованого лідерства та його ролі в управлінській парадигмі сучасності. Аналізуються складові лідерства, описуються особливості взаємозв’язку рівня розвитку цілісності особистості із результативними параметрами управлінської діяльності. Систематизовано основні підходи до сутності та структури концепцій ціннісно-орієнтованого лідерства. Доведено важливу роль і значення розвитку потенціалу лідерського впливу. Окреслено проблеми формування лідерської компетентності успішних керівників. Відмічено феноменологічний рівень впливу лідерських якостей керівника на мотиваційну діяльність підлеглих. Виокремлено основні критерії розвитку обдарованої особистості, що наділена лідерськими властивостями. Розглянуто основні положення сучасних концепцій лідерства, в основі яких розкриваються основні ціннісні принципи розвитку особистості в процесі життєдіяльності. Обгрунтовано, що лідерство починається з характеру особистості, відображаючи внутрішню її сутність. Різні етапи становлення характеру базуються на фундаментальній ідеї про те, що існують певні принципи, які керують успішністю людини, природні закони, що діють у людському вимірі успішного функціонування і впливають на нього. Адже характер безпосередньо впливає на ваші дії, а дії впливають на характер. Характер є певним «фундаментом», що дає сили пережити різні випробування життя. З цього випливає, що саме характер є основою для лідерства, що орієнтоване на людину. Розкрито роль чеснот для формування характеру, оскільки вони є основою його. Чесноти такі як прийняття себе, практичне критичне судження, що ґрунтується на щоденній рефлексії, хоробрість, яка породжує відчуття правди і справедливості та активує моральну чутливість, зваженість або самоконтроль та справедливість, якщо наше лідерство зорієнтоване на людину. Ще в давнину Аристотель стверджував: «Пізнання себе – це початок усієї мудрості». Тільки через саморефрексію, ми зможемо, розкривши власний потенціал, стати успішним ціннісно-орієнтованим лідером.
Посилання
Кові С. Сім звичок надзвичайно ефективних людей: пер. з англ. О. Любченко. Харків : Книжковий клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2023. 512 с.
Нестуля С.І. Концепція лідерства-служіння як дидактична основа формування лідерської компетентності майбутніх менеджерів. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. August 2018. Vol. 6(10). P. 17–23.
Скібіцька Л.І. Лідерство та стиль роботи менеджера: навч. посібн. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 192 с.
Blanchard K. Leading at a Higher Level: Blanchard on Leadership and Creating High Performing Organizations. Pearson Education. 2007. 351 p.
Covey S. Principle-centered leadership Simon and Schuster. 1992. 334 p.
Kovi S. (2023) Sim zvychok nadzvychaino efektyvnykh liudei: per s angl. O. Liubchenko [Seven habits of highly effective people]. Kharkiv: Knyzhkovyi klub “Klub Simeinogo Dozvillia”, p. 512. (in Ukrainian)
Nestulia S. I. (August 2018) Kontsieptsiiia liderstva-sluzhinnia iak dydaktychna osnova formuvannia liderskoii kompetentnosti maibutnikh menedzheriv [The concept of leadership-service as a didactic basis for the formation of leadership competence of future managers]. International Journal of Innovative Technologies in Social Science, vol. 6(10), pp. 17–23. (in Ukrainian)
Skibitsika L. I. (2009) Liderstvo ta styl roboty menedzhera: navchal. posibn. [Leadership and work style of the manager]. Kyiv: Tsientr uchbovoii literatury, p. 192. (in Ukrainian)
Blanchard K. (2007) Leading at a Higher Level: Blanchard on Leadership and Creating High Performing Organizations. Pearson Education. 351 p.
Covey S. (1992) Principle-centered leadership Simon and Schuster. 334 p.